Blog: NVWA is de weg kwijt

Namen als tonyn, gehackt en speckjes op de website van de Vegetarische Slager mogen niet meer van de NVWA. Blogger Carina vindt dat de keuringsdienst zich weer van haar 'beste' kant laat zien.
Carina Nieuwenweg

Misleidend. Zo rechtvaardigde de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) de sommatie om alle verwijzingen naar vleesnamen in vegetarische producten te staken. Niet alle producenten van vegetarische producten; slechts de Vegetarische Slager werd aangesproken. De NVWA laat zich na de Fipronil-rel opnieuw van haar ‘goede’ kant zien.

Ik probeer me voor te stellen hoe zoiets dan in zijn werk gaat. Dat één iemand dan een klacht indient bij de NVWA en een groepje medewerkers vervolgens gaat filosoferen of de termen ‘speckjes’, ‘gehackt’ en ‘tonyn’ nou wel of niet voor verwarring zouden kunnen zorgen.

Andere, meer dringende zaken die spelen zoals overmatige consumptie van suikerhoudende dranken (schijnt dat een aantal papa’s van mening is dat water voor honden is) en sluitende slachthuizen bij onze zuiderburen (zou het er in Nederland nou echt anders aan toegaan?) lijken dan bijzaak. Het doet me vooral afvragen of de NVWA wel de juiste prioriteiten heeft.

Verwarrende namen

Want wie kent niet de negenzoenen, waarbij je geen negen zoenen krijgt. Of de moorkoppen, waar geen onthoofding aan te pas is gekomen. En wat te denken van station Ede-Wageningen dat in Ede ligt? De arme reiziger zou zomaar zo het idee hebben dat ‘ie ook daadwerkelijk in Wageningen kan komen met de trein. Als je het zo bekijkt, is de stationsnaam Ede-Wageningen veel verwarrender dan visloze tonyn.

Of het verschil tussen University of Applied Sciences en een normale university. Geen hond in het buitenland die ooit van de term ‘Applied Sciences’ heeft gehoord. Wordt er bij onze universiteit dan geen wetenschap toegepast? Zo kunnen we waarschijnlijk een woordenboek vullen met potentieel verwarrende namen.

Prioriteiten

De noodklok heeft al meerdere malen geluid. Onze Westerse manier van eten is niet houdbaar en moet anders. Verschillende campagnes, lobby’s en maatregelen proberen het tij te keren en een gedragsverandering teweeg te brengen.

Producenten zoals de Vegetarische Slager zouden juist toegejuicht moeten worden. Maar te midden van de verontrustende cijfers en sombere toekomstprognoses heeft het NVWA haar prioriteiten elders liggen. Niet gehakt maar "gehackt" is een overtreding geworden.