Jan-Willem Kortlever

Blog: Moestuintjes

Jan-Willem heeft moestuintjes in huis, maar voorspelt dat ze geen lang leven beschoren zijn. Groenten kopen in de supermarkt blijkt makkelijker.
Vincent Koperdraat

In Nederland zijn we het contact met de natuur een beetje verloren. We wonen in de stad en natuur is voor boeren en milieuactivisten. Ons eten komt ergens uit de natuur, geholpen door de mens, maar hoe het precies werkt is een raadsel. Om daar een beetje verandering in aan te brengen, heeft een grote Nederlandse supermarkt z’n moestuintjes weer van zolder gehaald. Als wij niet meer de moestuin in gaan, komt die tuin gewoon naar ons toe. Misschien krijgen we volgend jaar bij ieder doosje eieren een gratis kip. Dát zal ons leren!

In mijn studentenhuis staan ook 10 tuintjes in het raam. Een van m’n huisgenoten heeft ze ingezaaid en is er trots op. Zelf groenten kweken is best een grappig plan, maar meer iets voor later als ik oud ben. Ik laat de productie liever over aan mensen die er verstanden van hebben, en bovendien ruimte. Ik ga ook liever naar de bakker voor een brood, want die is veel beter in brood bakken dan ik. Natuurlijk weet ik waar ons eten vandaan komt (agrotechnologen weten alles), dus ik hoef dat niet in de vensterbank te zien gebeuren om erachter te komen hoe het werkt.

Over een week of 5 zullen onze moestuintjes in de vuilnisbak belanden, want we kopen natuurlijk geen potten, grond of gieters om de tuin te onderhouden en goed te kunnen verzorgen. Voor dat geld kun je de groeten ook kant en klaar bij diezelfde supermarkt kopen, zelfs gesneden zo je wilt. Ik ben bang dat het merendeel van de tuinen die momenteel aangelegd worden hetzelfde korte leven beschoren zijn, als iedereen erachter komt dat die plantjes ook onderhouden moeten worden. Leren we tóch dat landbouw niet vanzelf gaat.