Blog: Met je hotpants in het klaslokaal

Meerdere malen per week jaag ik studenten op de kast wanneer ik het heb over school, les en klasgenoten. Niet omdat ik denigrerend wil doen maar omdat school en les nu eenmaal makkelijker bekt dan u-ni-ver-si-teit en col-le-ge.

Door Carina Nieuwenweg, student BSc Moleculaire levenswetenschappen

Maar dat schijnt een soort heiligschennis te zijn. Studenten beginnen zowaar te blazen wanneer ik ze liefkozend klasgenoten noem. Want, het VWO-diploma krijgen we nu eenmaal niet bij de cornflakes. Daar is hard voor gewerkt en een heuse prestatie. De stap na het VWO is dus kennelijk echt een ding. Iets waar we trots op moeten zijn. School zijn we ontgroeid, zo luiden de ongeschreven regels. Goed, ik kan daar wel een beetje inkomen. Een klein beetje.

Waar ik echter niet bij kan, nee wat ik gewoon totaal niet snap, is dat diezelfde schoolgenoten (of medestudenten, as you wish), in wiens ogen ik openlijk prik in de trots van het algehele academische wezen wanneer ik het heb over ‘naar de les gaan’, het kennelijk wél acceptabel vinden om in extreem korte broekjes, flip-flop-slippers (of blote voeten, schijnt ook helemaal hip te zijn) en korte naveltruitjes of topjes door de universiteit te paraderen. Outfits die in mijn optiek meer thuis horen bij een going-to-Ibiza-themafeest. Hoe serieus neem je de universiteit dan? Er zijn genoeg alternatieve outfits in bijna iedere stijl die geschikt zijn voor warm weer, maar die tenminste niet iedereen laten meegenieten van je cellulitis.

Nee, ik blijf het gek vinden wanneer iemand mij in korte hipsterpants corrigeert voor mijn schoolse uitspraken. Want ja, ze mag dan misschien wel net-niet in haar onderbroek rondlopen, dat paraderen doet ze nog altijd op de universiteit. En zeker niet op school.

Ik moet toegeven dat dat gekke fenomeen mij intrigeert. Ik heb daarover de volgende theorie. Is het misschien niet gewoon zo dat alle studenten vinden dat ze school ondertussen ontgroeid zijn? Dat ze ondertussen toch wel wat voorstellen in de maatschappij, maar dat ze eigenlijk vooral willen dat universiteit gewoon nog net niet de grote boze buitenwereld is. Dat er gewoon nog één laatste tussenstation is voordat het serieus wordt. Voordat je kledingstijl écht consequenties heeft.

Met dit blog doet Carina mee in de strijd om blogger te worden voor Resource.