Romy Appelman

Blog: Lebocursus

Ik studeer Internationale Ontwikkelingsstudies. Ik heb vijf colleges per week. Op maandag en vrijdag heb ik geen colleges.

Zo. Het hoge woord is eruit. Schiet maar: ‘Aha, dus jij doet zo’n lebocursus.’ ‘O, wat relaxed, dus jij hebt vier dagen weekend!’ ‘Wat doe je dan in godsnaam de hele week?’ Ik zal niet de enige zijn die dit soort opmerkingen krijgt. Studenten die in Wageningen een sociale studie doen, worden vaak nogal neerbuigend bekeken. Weinig college-uren, vrijwel geen practica en weinig makkelijk aanwijsbare kennis zorgen ervoor dat de gemiddelde niet-leboër weinig opheeft met wat wij op de Leeuwenborch leren. Ook in het land liggen de zogenaamde alfastudies onder vuur. Ze worden wegbezuinigd terwijl beleidsmakers over technische studies louter hosanna roepen. Sociale masters in Wageningen worden door de overheid maar voor één jaar bekostigd, technische studies twee jaar.

Ik heb nieuws voor alle bètastudenten in Wageningen: zonder ons is jullie kennis niks waard. Je kunt als biotechnoloog nog zo’n wonderbaarlijke gentechgroente gemaakt hebben, je hebt wel een communicatiewetenschapper nodig als je die bij de Nederlandse bevolking aan de man wilt brengen. Je kunt als voedingsmiep nog zo overtuigd zijn van het belang van gezonde voeding, alleen een student gezondheid en maatschappij kan je vertellen waarom mensen nog steeds een friet kapsalon bestellen. En je kunt als plantenwetenschapper nog zo’n robuuste variëteit hybride mais in elkaar geknutseld hebben, alleen een IO’er kan je vertellen of Afrikanen deze mais ook gaan waarderen.

Lebostudenten zijn misschien niet zo goed in ingewikkelde formules en in een laboratorium zijn we niks waard. Maar dat zegt niet dat de hele dag practicum (en daarna vrij zijn) meer werk is dan tussen de colleges door alle literatuur van een lebovak lezen, begrijpen, kritisch beschouwen en er een essay over schrijven. Dat zullen de meeste bètastudenten die ooit een lebovak hebben gevolgd wel met me eens zijn, want die horen we hier op de Leeuwenborch altijd het hardst klagen dat ze er niks van snappen. We zijn allemaal ergens goed in en andere mensen kunnen iets anders weer beter. Bètastudenten: Wees trots op je eigen cursus, maar vergeet niet andere vakgebieden op waarde te schatten. Alleen zo kunnen we elkaar versterken.