Student - 7 oktober 2013

Blog: Lebocursus

12

Ik studeer Internationale Ontwikkelingsstudies. Ik heb vijf colleges per week. Op maandag en vrijdag heb ik geen colleges.

Zo. Het hoge woord is eruit. Schiet maar: ‘Aha, dus jij doet zo’n lebocursus.’ ‘O, wat relaxed, dus jij hebt vier dagen weekend!’ ‘Wat doe je dan in godsnaam de hele week?’ Ik zal niet de enige zijn die dit soort opmerkingen krijgt. Studenten die in Wageningen een sociale studie doen, worden vaak nogal neerbuigend bekeken. Weinig college-uren, vrijwel geen practica en weinig makkelijk aanwijsbare kennis zorgen ervoor dat de gemiddelde niet-leboër weinig opheeft met wat wij op de Leeuwenborch leren. Ook in het land liggen de zogenaamde alfastudies onder vuur. Ze worden wegbezuinigd terwijl beleidsmakers over technische studies louter hosanna roepen. Sociale masters in Wageningen worden door de overheid maar voor één jaar bekostigd, technische studies twee jaar.

Ik heb nieuws voor alle bètastudenten in Wageningen: zonder ons is jullie kennis niks waard. Je kunt als biotechnoloog nog zo’n wonderbaarlijke gentechgroente gemaakt hebben, je hebt wel een communicatiewetenschapper nodig als je die bij de Nederlandse bevolking aan de man wilt brengen. Je kunt als voedingsmiep nog zo overtuigd zijn van het belang van gezonde voeding, alleen een student gezondheid en maatschappij kan je vertellen waarom mensen nog steeds een friet kapsalon bestellen. En je kunt als plantenwetenschapper nog zo’n robuuste variëteit hybride mais in elkaar geknutseld hebben, alleen een IO’er kan je vertellen of Afrikanen deze mais ook gaan waarderen.

Lebostudenten zijn misschien niet zo goed in ingewikkelde formules en in een laboratorium zijn we niks waard. Maar dat zegt niet dat de hele dag practicum (en daarna vrij zijn) meer werk is dan tussen de colleges door alle literatuur van een lebovak lezen, begrijpen, kritisch beschouwen en er een essay over schrijven. Dat zullen de meeste bètastudenten die ooit een lebovak hebben gevolgd wel met me eens zijn, want die horen we hier op de Leeuwenborch altijd het hardst klagen dat ze er niks van snappen. We zijn allemaal ergens goed in en andere mensen kunnen iets anders weer beter. Bètastudenten: Wees trots op je eigen cursus, maar vergeet niet andere vakgebieden op waarde te schatten. Alleen zo kunnen we elkaar versterken.

Re:acties 12

  • Gamma student

    Zelf als Miliewetenschappen student, een studie die zowel een lebo als technische richting heeft, wil ik hier wel wat over zeggen. Ik ben zelf ook de beta richting ingegaan, met een minor economie (een vak wat op zich ook vrij beta is, maar toch).

    Persoonlijk heb ik het idee dat de lat in de leeuwenborch wat lager ligt, en dat het dus niet zo moeilijk is om vakken te halen. Dan zou je het wel een lachertje kunnen noemen.

    Echter, als jij heel erg geinteresseerd bent in wat mensen daar doen en je wilt er verschil mee maken (of kort door de bocht, een baan vinden), dan zul je moeten excelleren. Om dat te kunnen, moet je wel heel erg je best doen en jezelf echt heel erg ontwikkelen. Het is niet zo moeilijk een 8 te halen voor een paper daar, maar een 9 of hoger zul je nodig hebben om in de lebo op te vallen, en dat doe je niet zomaar even.

    Ook begrijp ik echt niet hoe ik op het eerste college ontwikkelingseconomie (2e jaars IO) te horen krijg dat minder dan de helft het in 1 keer haalt, en dan vervolgens met 1 keer het boek lezen een 9 op het examen haal (en het examen had minder dan 1/3 'rekenvragen', en dan nog de meest basale ook) De werkvelden van de leeuwenborch an sich zijn geen lachertjes, maar ik heb het idee dat de lat er langzaam lager wordt gelegd door een gebrek aan inzet van de studenten.

    Reageer
  • Gerben

    inderdaad nog nooit een 'Lebo student' bij Gentech gezien.

    Wel het idee dat Lebo-vakken zich sterker dan bèta richten op de academische vaardigheden als lees, schrijf en presentatieskills. (maar wat moeten ze anders) Sommige vakken zijn inhoudelijk een stuk pittiger dan anderen (social justice, technology and development was een opsteker, zij het vooral leesdiscipline)

    Ik wil opmerken dat 'Lebo' in mijn ogen vooral het doel heeft technieken in maatschappelijk draagvlak te introduceren / dan wel de maatschappelijke reactie te onderzoeken; terwijl 'bèta' veeleer zich op de techniek zelf en de mogelijkheden daarmee richt - ik zou letterlijk als chemisch analist geen behoefte hebben aan een ontmoeting met wat voor patiënt dan ook.
    -> ieder zijn niche.

    Reageer
  • Rolf

    En ik altijd maar denken dat onze Social science opleidingen gamma-opleidingen waren en mede daarom ook tweejarig en leidend tot een ingenieurstitel. Wordt er hier opeens beweerd dat het alfa-opleidingen zijn....

    Reageer
  • waailap

    Begrijp ik hieruit dat techneuten en veetelers geen lebo'ers nodig zijn? Ik wist het!

    Reageer
    • Berend

      Nodig HEBBEN

  • Duit in het zakje

    Om ook even een duit in het zakje te doen, ik studeer zelf al een aantal jaar biotechnology en heb daarbij al mijn vrije ingevuld met lebo vakken, zowel in mijn bachelor als mijn master, richting economie en management. Als ik iets geleerd heb is lebo absoluut een lachertje vergeleken met beta. Ja er zitten moeilijke vakken tussen als decision science, maar de rest kun je over het algemeen er lachend naast doen.

    Het nodig hebben van een communicatie wetenschapper? Als je zelf enigszins sociaal onderlegd bent kun je zelf ook prima redeneren hoe je producten aan de man brengt, dan wel dankzij een cursusje ernaast.

    Als beta kun je makkelijk lebo er naast doen en inderdaad misschien wel iets leren wat je in de eerste instantie niet zelf logisch had kunnen beredeneren, maar andersom zie ik dat vrijwel nooit gebeuren.

    Reageer
  • Norebo

    Ik heb nieuws voor alle lebostudenten in Wageningen: zonder ons is jullie kennis niks waard.

    Waarmee dus ook meteen duidelijk wordt dat lebo's en bèta's van elkaar afhankelijk zijn.

    Interdiscipliniteit is leuk, maar dan wel in beperkte mate. Ik studeer namelijk mijn eigen studie. Kennis van aangrenzende vakgebieden is nuttig en nodig voor begrip van het grotere geheel waarin je studeert/werkt. Maar als ik er meer van wil weten kan ik een minor volgen.

    Reageer
  • Frank

    Prachtig om te zien hoe zowel beta als alfa meteen de messen slijpen. Wat je niet begrijpt vind je niet leuk, wat je niet leuk vind begrijp je niet. Dit is de eeuwige discussie tussen de filantroop en de zakenman, tussen de objectieve en de subjectieve onderzoeker. Beide zijn nodig om een eindresultaat te krijgen en om dit zinloos dualisme voorbij te streven.

    Reageer
  • Henk-Jan

    @ Driekwart Lebostudent
    Helemaal mee eens!

    - Als meer dan de helft van alle IOers zelf al aangeeft dat de studie veel te makkelijk is moet je toch afvragen of je wel goed bezig bent. Vrijwel alle beta studenten zouden makkelijk een social science vak kunnen halen terwijl dat andersom toch wel te betwijfelen valt. Als je je eigen studie een beetje serieus neemt dan zorg je dat het niveau flink wordt opgeschroefd!

    Reageer
  • Driekwart Lebostudent

    2 puntjes:

    - Ja, lebostudies zijn in principe handig. Kijk maar eens naar hoeveel er wel niet moet gebeuren om nieuwe producten aan de man te brengen en een bedrijf daar richting in te geven. Alleen zou er misschien wat meer waardering (en kwaliteit) voor deze studies zijn als je ook écht al die artikelen moet lezen om de vakken te halen. Dat is namelijk in de meeste gevallen echt niet zo. Oftewel, de tentamens kunnen wel een tikje moeilijker.

    - Met alleen maar sociale vakken in je studie kun je een afstandelijk en eenzijdig beeld krijgen van productontwikkeling en onderzoek (zoals Kees al aangaf). Een combinatie (interdisciplinariteit anyone?) zou ook de kwaliteit van beide kanten verbeteren. Waarom is die er niet? Omdat het 'moeilijk' of 'saai' gevonden wordt door studenten en hogerop de wereldjes van sociaal en exact nog netjes gescheiden liggen.

    Reageer
    • steboludent

      Ben het met je eerste punt gedeetelijk eens. Als je inleidende communicatie/IO vakjes volgt dan zijn de tentamens inderdaad van belachelijk laag niveau, die mogen best wat pittiger. Maar aan de andere kans is dat nodig om ook bèta studenten aan te laten sluiten.
      Zodra de stof wat moeilijker wordt is het sporadisch bijwonen van colleges en het globaal lezen van de artikelen nooit genoeg. Als bètastudenten deze vakken volgen zitten ze met hun handen in het haar als het gaat om toepassen van 'vage' paradigmas en beleidsstructuren.

      Verder: interdisciplinair is het keyword hier. Strijd tussen bèta en gamma is prima, als het maar zorgt voor een stevig middenvlak die ze met elkaar verbindt.

  • Berend

    Misschien is het interessant om jullie jij-bakken en sneren hier en daar te larderen met een argument...

    Reageer

Re:ageer