Carina Nieuwenweg

Blog: Latijn voor de elite

Nadat een Tweede Kamerlid zijn maidenspeech in het Latijn trachtte te beginnen, vraagt blogger Carina zich af of het Latijn niet een ander doel moet dienen dan jezelf profileren als onderdeel van de elite.

Thierry Baudet, kersvers groot schreeuwend leider in de Tweede Kamer, schreef een soort van geschiedenis door zijn maidenspeech in het Latijn te beginnen. Ik zeg een soort van, want hoewel het erg origineel is en getuigt van een degelijke voorbereiding, is het de vraag of het meer dient dan het trekken van media aandacht (wat an sich ook best nuttig is). Uiteindelijk doet het me vooral afvragen wat het nut nou eigenlijk is van Latijn.

Dode taal

Niemand die het spreekt, behalve de types die zich tot de elite rekenen. En dat maar al te graag laten zien aan de buitenwereld. Dat je dan iemand haar telefoon hoort opnemen, plotseling hoort overgaan op een fluistertoontje om vervolgens iets spannends in het Latijn te zeggen. Blijkt dan een of ander codewoord te zijn van haar vereniging, bedoeld voor de netwerkende elite met als main-core activiteit gezellig kroegen.

Niks mis met kroegtijgerende netwerkverenigingen. Maar het wekt de indruk dat Latijn als vak op school in de 21e eeuw vooral dient om te laten zien dat je bij een elitegroepje hoort. Praktisch nut heeft Latijn vooral voor algemene taalwetenschappen. En dat betreft slechts een handjevol leerlingen. Zelfs voor specifieke taalstudies is het vak Latijn maar beperkt nuttig.

Elite denken

Op mijn middelbare school was Latijn echt een ‘ding’. Vooral sinds middelbare scholen in de jaren ‘90 begonnen met klassen die qua niveau nog weer boven het gymnasium moesten liggen. Toen Latijn uit het vakkenpakket van die nieuwe klassen werd geschrapt en dus onbewust als niet voor de elite-elite werd bestempeld, werd met verve het nut van Latijn van een gymnasium diploma verdedigd.

Vooral in universitaire studies zou je niet zonder kunnen, want ja, met al die Latijnse namen en symbolen heb je toch een voorsprong. Bovendien was de nieuwe studierichting die zich boven gymnasium profileerde vrij onbekend en dus kon je alsnog maar beter een diploma gymnasium hebben.

Gelukkig volgde het merendeel van de gymnasiasten gewoon Latijn omdat ze dit leuk vonden. Of dat nu wel of het niet het hoogst haalbare was. Waarschijnlijk zal het werkgevend Nederland een worst zijn of je nu gymnasium of een nog hoger niveau hebt gedaan. Ik vind het in ieder geval allebei gewoon knap.

Maar tegen de elite onder ons kan ik zeggen dat Latijn geen bal heeft uitgemaakt in hetgeen ik geleerd heb op de universiteit. Bovendien dacht ik zelfs dat sommige bijzondere symbolen uit de natuurwetenschappen uit het Grieks komen. Maar goed, daar heb ik dan weer geen verstand van. Ik had immers geen Latijn op school.