Carina Nieuwenweg

Blog: Je hoofd boven het maaiveld uitsteken

Ben je liever de grijze muis of toch de hoge boom? Volgens Blogger Carina Nieuwenweg zijn we hard in ons oordeel wanneer iemand onze aandacht trekt.
Carina Nieuwenweg

Wie kent niet die prachtige pleister op de wonde wanneer we ons publiekelijk voor schut zetten? ‘Hoge bomen vangen veel wind’. Kern van waarheid of is het een excuus voor de losers die zichzelf echt belachelijk maken?

Onze oordeel-radar draait direct op volle toeren wanneer iemand onze aandacht trekt.

Een tijd terug postte een jongedame een bericht in Wageningen Student Plaza over hoe egoïstisch ze het vond dat studenten hun fiets gewoon tegen de muur kwakten. Een kakofonie van reacties barstte los. Van namen van potentiële daders tot suggesties over eencarrièreswitch van student naar Buitengewoon Opsporings Ambtenaar (BOA). Of het nu een jongedame is die auditie doet voor K3, iemand die zijn geluk probeert bij de studentenraadsverkiezingen of een verlegen student die via Facebook naam probeert te maken met zijn band; onze oordeel-radar draait direct op volle toeren wanneer iemand onze aandacht trekt. En daarin zijn we kennelijk keihard.

Zelf kan ik me ook momenten herinneren dat ik mijn hoofd boven het maaiveld uitstak. Toen ik in het eerste jaar politiek actief werd bijvoorbeeld. Ik wilde een mail sturen naar de studenten uit mijn studievereniging over mijn politieke escapades. Helaas zette ik heel cliché iedereen in cc in plaats van bcc. Het gevolg was een spammend geheel van studenten die beweerden dat ze nu gespamd zouden worden. Ik had duidelijk de aandacht getrokken en helaas niet op de manier die ik voor ogen had. Foutje? Ja. Maar, ik had dan ook mijn hoofd boven het maaiveld uitgestoken.

Uiteindelijk leer je te falen of faal je te leren.

De vraag is natuurlijk of ik er achteraf spijt van heb. Eerlijk is eerlijk, wanneer ik grote groepen mail, check ik driedubbel of ik ze in bcc heb gezet. Feit blijft wel dat die blunder niet opweegt tegen wat het hoge boom-spelen mij heeft gebracht. Blunders en fouten horen erbij. Uiteindelijk leer je te falen of faal je te leren.