Student - 28 maart 2016

Blog: Identiteitscrisis

7

Ik wil niet studeren aan Wageningen University & Research, was mijn eerste reactie toen ik las dat de PR-afdeling er een nieuw merkenbeleid doorheen gaat stampen. Zelfs Wageningen University als losstaande naam gaat verdwijnen. Waarom? Dat weet eigenlijk niemand.

Jan-Willem Kortlever

Misschien worden buitenlandse studenten en andere klanten van Wageningen UR te dom geacht te begrijpen dat we hier één club hebben, bestaande uit elf sub-merken. Bij Unilever werkt dit principe al jaren uitstekend, die gaan ook geen sterkte merken de nek omdraaien vanwege het One Unilever-gevoel. Of zoiets. De huidige naamgeving is, met Wageningen UR in de ondernaam, gewoon duidelijk en laat alle onderzoeksinstituten goed tot zijn recht komen.

De huisstijlpolitie zal het druk krijgen, want ondertussen trekt natuurlijk niemand zich iets aan van al die veranderingen. Het gros van de PowerPoints die ik onder ogen krijg is nog opgemaakt vanuit het vorige merkenbeleid, dat een paar jaar geleden nog de standaard was. Het format voor theses is daar ook in blijven steken bij mijn studie. Daarnaast snapt de buitenwereld het huidige merkenbeleid al niet, en dat zal niet veel beter worden na deze make-over. Het is een illusie dat alle medewerkers en studenten de nieuwe naam consequent gaan gebruiken, waardoor de berg van oude en nieuwe merken en namen die in gebruik zijn alleen maar groeit.

Het lijkt erop dat Wageningen UR in een identiteitscrisis is beland. Na het invoeren van mascottes, een rare spelletjesapp, bewegwijzering in Walibi-kleuren, MOOC-marketing en het bestraten van de grasvelden op de campus wordt nu de hele naam even veranderd. En dat is niet de eerste keer, de meeste van mijn niet-Wageningense vrienden zijn blijven steken bij ‘landbouwuniversiteit’. Wanneer komt er een einde aan deze drang om alles anders te doen? Ik hoop snel.

Jan-Willem doet de master Biosystems Engineering. Volg hem op Twitter: @JanWillemK

Re:acties 7

  • Wim Chardon

    Jan-Willem, wees niet bang: je studeert nog steeds aan Wageningen University, daar verandert niets aan. Wat wel verandert is de verzamelnaam DLO voor de instituten, die verdwijnt en ze gaan samen Wageningen Research heten. Ze verliezen hun eigen logo, dat wordt er maar één voor de hele WUR, en ze moeten een naam Wageningen xxx Research gaan kiezen. Tussen haakjes mag hieraan nog wel de oude instituutsnaam worden toegevoegd.

    Reageer
    • nee

      Nee, je houdt het niet voor mogelijk maar het merk "Wageningen University" gaat echt verdwijnen. Lees de stukken er maar op na. Bij geen enkele universiteit ter wereld zouden ze op zo'n idee komen, maar hier wel. Je studeert voortaan bij "Wageningen University and Research".

  • lenie

    Schrale troost: in het buitenland volstaat "Wageningen". Omdat het een begrip is. Kijk dus over je eigen (studenten) tijd heen, en kijk breder.

    Reageer
  • Gerben

    De laatste keer dat ik je ergens enthousiast over heb gehoord ben ik vergeten. Jammer dat je niet eens probéért je in een ander te verplaatsen.

    Reageer
    • Jan-Willem

      Ik was laatst nog positief over de drone tijdens de Dies Natalis.. ^^

  • Managementonderlaag

    Het probleem van managers, is dat als dingen lekker lopen, sommigen zich overbodig gaan voelen. Zodra iemand merkt dat je overbodig BENT, lig je eruit. Dus als onbelangrijke manager, moet je je eigen baan handhaven met innovatieve ideeen. Het boeit niemand of die ook echt nodig zijn, je hebt tenminste weer wat werk op je bordje, en zodra dat weer minder wordt, is het weer tijd voor een herstructurering o.i.d.

    Reageer
    • student1

      Wat een drama!

  • student3

    hear hear !

    Reageer
  • Student2

    Gewoon als protest het FC Wageningen logo voeren

    Reageer
  • student

    Chapeau voor het samenvatten van alle ergernissen in de laatste alinea, volgens mij delen veel studenten die met ons.

    Reageer

Re:ageer