Jan-Willem Kortlever

Blog: Identiteitscrisis

Ik wil niet studeren aan Wageningen University & Research, was mijn eerste reactie toen ik las dat de PR-afdeling er een nieuw merkenbeleid doorheen gaat stampen. Zelfs Wageningen University als losstaande naam gaat verdwijnen. Waarom? Dat weet eigenlijk niemand.

Misschien worden buitenlandse studenten en andere klanten van Wageningen UR te dom geacht te begrijpen dat we hier één club hebben, bestaande uit elf sub-merken. Bij Unilever werkt dit principe al jaren uitstekend, die gaan ook geen sterkte merken de nek omdraaien vanwege het One Unilever-gevoel. Of zoiets. De huidige naamgeving is, met Wageningen UR in de ondernaam, gewoon duidelijk en laat alle onderzoeksinstituten goed tot zijn recht komen.

De huisstijlpolitie zal het druk krijgen, want ondertussen trekt natuurlijk niemand zich iets aan van al die veranderingen. Het gros van de PowerPoints die ik onder ogen krijg is nog opgemaakt vanuit het vorige merkenbeleid, dat een paar jaar geleden nog de standaard was. Het format voor theses is daar ook in blijven steken bij mijn studie. Daarnaast snapt de buitenwereld het huidige merkenbeleid al niet, en dat zal niet veel beter worden na deze make-over. Het is een illusie dat alle medewerkers en studenten de nieuwe naam consequent gaan gebruiken, waardoor de berg van oude en nieuwe merken en namen die in gebruik zijn alleen maar groeit.

Het lijkt erop dat Wageningen UR in een identiteitscrisis is beland. Na het invoeren van mascottes, een rare spelletjesapp, bewegwijzering in Walibi-kleuren, MOOC-marketing en het bestraten van de grasvelden op de campus wordt nu de hele naam even veranderd. En dat is niet de eerste keer, de meeste van mijn niet-Wageningense vrienden zijn blijven steken bij ‘landbouwuniversiteit’. Wanneer komt er een einde aan deze drang om alles anders te doen? Ik hoop snel.

Jan-Willem doet de master Biosystems Engineering. Volg hem op Twitter: @JanWillemK