Jan-Willem Kortlever

Blog: Hoi Sjaar

Blogger Jan-Willem heet nieuwe studenten welkom. Dat doet hij door een open brief te schrijven aan Sjaar.
Jan-Willem Kortlever

Hoi Sjaar! Leuk dat je er eindelijk bent. Na jaren spelen op de middelbare school begint vanaf nu het echte werk. Het studentenleven (en de studie) is een verademing als je het vergelijkt met het strakke regime op school. Als je echt dacht veel vrij te hebben kom je wel bedrogen uit, je hebt onverhoopt net die ene universiteit gekozen met nogal veel contacturen. Verder zul je het snel naar je zin hebben hier. Wageningen is fantastisch.

Wij, huidige studenten, kijken wel met argusogen naar je. Grote kans dat je straks op ónze werkplek in de bibliotheek zit. Of dat je je fiets op ónze favoriete plaats parkeert. Om nog maar te zwijgen over dat wij straks avondcolleges krijgen omdat jullie met zoveel tegelijk gekomen zijn nu. De komende weken zullen we aan elkaar moeten wennen, dat heeft tijd nodig. Jullie met erg veel, en dat zorgt voor wat problemen. De bazen in het Atlasgebouw (het hoofdkantoor van de universiteit) vinden groeien namelijk nogal interessant, maar het is daardoor wel een beetje druk geworden hier. Trek je er niets van aan, je kunt het ook niet helpen tenslotte.

Je moet niet gek opkijken als je de komende dagen mensen op blote voeten, op klompen of in hippie-kleding langs ziet komen.

Oh ja, je moet niet gek opkijken als je de komende dagen mensen op blote voeten, op klompen of in hippie-kleding langs ziet komen. Dat is normaal hier. Niet dat iedereen het normaal vindt (bij lange na niet) maar we accepteren het wel, dus ook jij zult er mee moeten dealen. Nog één ding. Ben je onverhoopt een studie begonnen op de LeBo (De Leeuwenborch) dan kan het zijn dat je meteen de lachers op je hand hebt als je erover begint. Waarom precies, en of het terecht is moet je zelf maar ontdekken. Het is een beetje cliché allemaal, maar je staat wel 1-0 achter op een feestje.