Jan-Willem Kortlever

Blog: Hiep, hiep, hoera

De universiteit bestaat 98 jaar, en dat werd vorige week woensdag gevierd tijdens de Dies Natalis in Orion. ‘Maar ergens klopte het niet’, blogt Jan-Willem Kortlever.

Ik zat daar zo’n beetje als enige student het circus gade te slaan, want dit feestje was duidelijk voor hoogleraren en externe bobo’s. De meeste studenten weten waarschijnlijk niet eens wat Dies Natalis betekent, en zullen hun schouders ophalen. Ook waren er bedroevend weinig docenten en ander personeel. Het thema was ‘the digitalisation of nature’ en alle sprekers waren rondom dat thema uitgekozen. De grote zaal van Orion zat nog niet eens voor de helft vol.

Het was wel een mooie gezicht al die Wageningse hoogleraren gezamenlijk in cortège de zaal in te zien lopen, keurig gekleed in toga. Maar ergens klopte het niet, voor mijn gevoel. We hebben in Wageningen buitengewoon goede wetenschappers, ook op het gebied van de dataverwerking. In plaats van die een podium te geven werd iemand van de onderzoekstak van een groot buitenlands bedrijf (IBM) ingevlogen. Vast een grote naam, maar het leek er meer op dat de samenwerking met IBM gevierd werd, dan de verjaardag van de universiteit. De lezing was een nogal technisch verhaal over de rol van grote databestanden in kankeronderzoek. De rector had daarvoor de openingsspeech gehouden waarbij er een drone door de zaal vloog waarvan het camerabeeld geprojecteerd werd op het grote scherm. Daarvan ging mijn hart als agrotechnoloog wél van kloppen. De toekomst van de landbouw vloog door de zaal.

Volgend jaar spreekt er gewoon een topwetenschapper van Wageningen University, wat mij betreft. Als de Dies dan weer net als vorig jaar in theater Junushoff is, dan kan de ceremonie ook wat extra glans krijgen. Orion is prima, maar heeft geen sfeer en de grote zaal oogt kil. Hopelijk kunnen er meer mensen enthousiast gemaakt worden, en zit de zaal dan vol! De Dies Natalis behoort het feest van de wetenschap te zijn, en dat mag de ceremonie ook best uitstralen.

Jan-Willem doet de master Biosystems Engineering. Volg hem op Twitter: @JanWillemK