Jan-Willem Kortlever

Blog: Herhaling

Masteropleidingen zijn in Wageningen vaak een herhaling van de bijbehorende bachelor, merkt blogger Jan-Willem Kortlever. En dat vindt hij jammer. Hij had graag meer geleerd.
Jan-Willem Kortlever

De gemiddelde Wageningse master is een slap aftreksel van de bijbehorende bachelor. Dit verontrustende gegeven hoor ik van alle kanten. Er wordt erg veel herhaald, wat nogal demotiverend werkt. Mijn studie kampt zeker met dit probleem, maar vrienden bij Gezondheid en maatschappij, Bos- en natuurbeheer en Voeding en gezondheid klagen hier ook over. Na een goede Wageningse bachelor is een master elders het overwegen meer dan waard. De huidige masters voegen na de bachelor te weinig toe. Misschien is verdieping door de keuze voor een master op een andere universiteit wel hét ideale vervolg van je studie.

Een Wageningse master bestaat nu uit verplichte vakken (herhaling van de bachelor), ACT (groepswerk met hbo-insteek), een scriptie (deden we ook in de bachelor, zelfde idee), MOS-modules (niemand weet precies waarom) een stage (leuk) en vrije keuze vakken (daar moet je dus zorgen dat je iets leert). Deze indeling lijkt best logisch, alleen zorgt dus niet automatisch voor de juiste inhoud. Een master moet echt een stap verder gaan dan de bachelor, en dat is in veel gevallen niet zo. De grens tussen bachelor- en mastervakken is flinterdun en vervaagt steeds meer omdat iedereen kan kiezen wat hij of zij wil en bachelor- en master vakken volop door elkaar worden gevolgd.

Ik heb geen spijt dat ik de master Biosystems Engineering ben gaan doen na de bachelor die daaraan vooraf gaat. Alleen heb ik soms wel het idee dat er veel meer uit te halen valt. De buitenwacht heeft daarentegen geen probleem met een beetje herhaling. Het toekomstperspectief op de arbeidsmarkt voor afgestudeerden in mijn richting is erg positief. Kennelijk kunnen we echt wel iets. Toch hoop ik dat de masters iets vernieuwender worden dan nu het geval is. We willen graag iets leren.

Jan-Willem doet de master Biosystems Engineering. Volg hem op Twitter: @JanWillemK