Carina Nieuwenweg

Blog: Geen onuitputtelijke bezuinigingsbron

Deze week gaat blogger Carina Nieuwenweg in op mogelijke bezuinigingen op studenten en de Dienst Landbouwkundig Onderzoek. De besparingsdrift uit Den Haag tast volgens haar de kwaliteit en betrouwbaarheid van onafhankelijk onderzoek aan.
Carina Nieuwenweg

Tot mijn grote schrik lees ik de lijst met bezuinigingsopties die door het ministerie van Financiën is gemaakt. Een lijst gemaakt als mogelijke input voor uw verkiezingsprogramma. 2000 euro meer collegegeld, afschaffing van de ov-studentenkaart, 13 miljoen euro korten op DLO en nog eens 27 miljoen op andere instituten voor toegepast onderzoek.

Want waar moet ik als student plots die 2000 euro extra per jaar vandaan toveren? Wilt u dan het maximale studievoorschot verhogen? Studeren kost gemiddeld 1100 euro per maand (bron: Nibud) 2000 euro meer collegegeld en geen OV-kaart verhoogt dit bedrag nog eens met ruim 300 euro (167.- + ongeveer 150,-). Voor de nominale student is dat totaal 18000 euro extra. Er zijn al minder studenten gaan studeren na het afschaffen van de studiebeurs, voornamelijk leerlingen uit minder vermogend gezinnen. Wat denkt u wat voor effect het heeft op potentiële studenten als ze die begroting zien waarbij je al 333,- kwijt bent aan collegegeld? (Heeft u trouwens al eens gezien wat een gemiddeld studieboek kost?)

Waar moet ik als student plots die 2000 euro extra per jaar vandaan toveren?

Bovendien is studeren niet alleen belangrijk voor studenten zelf; het is ook een investering in de maatschappij. De Nederlandse economie is een kenniseconomie en draait voor een deel op afgestudeerde mensen. Er is al een bezuinigingsslag gemaakt op studenten en op onderzoek. Wat hebben nog meer bezuinigingen voor nut als Nederland een kenniseconomie wil zijn. Of wilt u soms een nieuw businessplan schrijven voor Nederland?

Onderzoek

En wat gaat er gebeuren met de kwaliteit en betrouwbaarheid van onafhankelijk onderzoek? Onderzoek leidt tot meer welvaart. Maar het is niet zo dat die euro die u in onderzoek steekt, direct een euro in welvaart oplevert. Dat is niet in cijfers uit te drukken.

Wel kan ik u vertellen dat onderzoek toch wel degelijk de kwaliteit van leven verbetert. Neem alleen onze universiteit en dit jaar alleen al: onderzoek waaruit blijkt dat een dieet van meer eiwitten en minder koolhydraten tot een lagere bloeddruk leidt of dat krachttraining bij ouderen de lichamelijke mobiliteit verbetert. Dat is waardevol. Waar denkt u dat het onderzoek straks over gaat als bedrijven en andere instellingen de onderzoeksagenda gaan bepalen? Moeten dergelijke onderzoeken dan betaald worden door zorginstellingen die al amper geld hebben om ouderen van fatsoenlijke zorg te voorzien?

Studenten, onderzoek en onderwijs zijn geen onuitputtelijke bezuinigingsbronnen. Een nieuwe bezuinigingsslag is meer dan onwenselijk, zeker in de kenniseconomie die Nederland wil zijn. Liever zien we juist een echte investering in die kennis waar we op draaien: we wachten nog altijd met smart op de vorige beloofde investering in ons onderwijs.