Student - 15 februari 2016

Blog: Gedaanteverwisseling

Ik zat laatst in een niet zo boeiend college waarbij ik na een stief kwartiertje afhaakte. Wat je dan met de rest van de tijd gaat doen laat zich meestal wel raden, maar ik besloot mijn telefoon weg te doen en eens wat mensen te gaan zitten observeren.

Jan-Willem Kortlever

Na wat rondkijken bleek dat ongeveer een vierde van de studenten zat op te letten, vooral mensen voorin de zaal. De andere drie vierde zat te praten of zat inderdaad digitale dingen te doen. Het fascineerde mij, want de docent ratelde ondertussen gewoon vrolijk verder. Had die nu echt niet door dat er iets fout ging, of boeide het hem gewoon niet dat er geen aandacht was voor zijn verhaal?

Het zou goed zijn als iedere docent af en toe eens bij zijn of haar eigen college in de banken zou zitten. Waarschijnlijk zal een deel dan gaan begrijpen waarom studenten vaak niet opletten. Dat heeft lang niet altijd te maken met de inhoud, maar des te meer met de manier van presenteren of enthousiasmeren. Vaak bepaalt niet het onderwerp of je luistert, maar juist de manier van hoe het gebracht wordt. Als docent mag je motivatie en je enthousiasme voor je vakgebied er best wat meer vanaf spatten. Het is toch onwijs gaaf dat je een groep jonge mensen mag vertellen wat jou de hele dag bezighoudt! Gelukkig zijn er ook veel docenten die dat wel doen, en waarbij de studenten dan ook aan de lippen hangen.

Andersom is het misschien ook goed als wij eens voor de klas gaan staan, terwijl de groep tegen wie we dan praten totaal geen aandacht voor ons heeft. Dan snappen wij beter hoe het voor een docent voelt om genegeerd te worden, terwijl je probeert iets uit te leggen. Wellicht rennen we dan binnen een kwartier jankend naar buiten, en krijgen we door dat lesgeven lastiger is dan je denkt.

Jan-Willem doet de master Biosystems Engineering. Volg hem op Twitter: @JanWillemK


Re:ageer