Jan-Willem Kortlever

Blog: Flashbacks

Deze week legt blogger Jan-Willem de laatste hand aan zijn masterthesis. Dat was tenminste de bedoeling een half jaar geleden. Het gaat hem niet lukken.
Jan-Willem Kortlever

Met pijn en moeite heb ik net een eerste conceptversie ingeleverd, waar ik deze week feedback op krijg. De kans op een relaxte kerstvakantie lijkt verkeken.

Als ik terug kijk op de afgelopen tijd, probeer ik te achterhalen waar het fout is gegaan. Heb ik wel hard genoeg gewerkt? Was m’n thesisonderwerp te groot en niet goed ingekaderd? Mis ik intelligentie? Of doet iedereen langer over z’n scriptie en moet ik me niet druk maken? Ondertussen dansen de letters op m’n scherm en is het hoofdstuk statistiek nog steeds niet af.

Ik denk terug aan die keren dat ik niet uit bed kon komen en me aan het eind van de dag schuldig voelde dat er weinig uit m’n handen was gekomen. Stom, achteraf. Of aan periode 6 waarin ik ook een middagvak volgde en het thesiswerk er vaak bij in schoot. Momenten waarop ik tijd verspeeld heb. Om nog maar te zwijgen over de dagen dat ik inefficiënt werkte en maar wat zat te lezen in artikelen, zonder ze ooit te gebruiken.

De flashbacks aan die momenten, maken me onrustig. Het proeven aan de echte wetenschap valt me zwaarder dan gedacht en kan me vaak minder boeien dan zou moeten. Ik denk dat veel studenten worstelen met hun thesis; omdat het een lang proces is en dan uiteindelijk niet meer verrast. Na een paar maanden weet je zo ongeveer je conclusies wel, alleen duurt het dan nog lang voordat je dat wetenschappelijk verantwoord en onderbouwd op papier hebt staan.

Laten we hopen dat het me wel lukt. Ik heb mezelf twee weken extra gegeven en dan ga ik hoe dan ook stagelopen.