Jan-Willem Kortlever

Blog: Field Robot Event

Over een week begint het Field Robot Event 2014 in Duitsland. Het is een wedstrijd tussen teams van verschillende Europese universiteiten die een robot bouwen. Deze robot moet in staat zijn om zelfstandig opdrachten uit te voeren in een veld maïsplanten.

Wageningen University doet dit jaar mee met twee teams Agrotechnologen, waaronder ik. We bouwen dus twee robots, wat onze kansen aanzienlijk vergroot.

Dit soort initiatieven zijn een stimulans voor studenten om zich te ontwikkelen tot projectgerichte en oplossingsgerichte denkers. Er komen veel zaken bij onze opdracht kijken zoals hard- en softwareontwikkeling en sponsoring. Onze vakgroep betaalt namelijk wel ons vervoer en het verblijf, maar geld voor de onderdelen van de robots moeten we uit het bedrijfsleven zien te halen. Bedrijven blijken opvallend geïnteresseerd. Ze stimuleren jong talent en verbinden de bedrijfsnaam aan een evenement waar aardig wat media-aandacht voor is in het vakgebied. Sommige bedrijven vragen ons een presentatie te geven over ons project waarbij wij ons netwerk in de sector kunnen uitbouwen en potentiële stage-adressen vinden of misschien zelfs werkgevers ontmoeten. Kortom, als je het bedrijfsleven bij initiatieven kunt betrekken is dat zeker een aanrader.

Nu de wedstrijd nadert neemt ook de spanning toe. Lukt het om de robots op tijd klaar te krijgen voor de opdrachten die ze moeten uitvoeren? Rijden tussen het gewas is al een hele kunst, maar om ook aan het einde van een rij planten een nieuwe rij op te zoeken, of om objecten te herkennen is echt een uitdaging. Maar goed, we zijn agrotechnologen dus in principe kunnen we alles.

Als jullie geïnteresseerd zijn in onze voortgang kunnen jullie ons volgen via onze site of via [onze facebookpagina](<http:// www.facebook.com/RobaticGroup>) waarop we ook tijdens het evenement updates plaatsen over hoe we er voor staan. We gaan ons best doen en we zullen jullie naam hoog houden!

Twitter: @JanWillemK