Carina Nieuwenweg

Blog: Einde periode 1

Oktober is voorbij. De blaadjes vallen van de bomen, er ligt weer speculaas in de supermarkt, mensen wapenen zich opnieuw voor het zwartepietendebat dat ongetwijfeld weer gaat komen en... de eerste tentamenweek is een feit.

Periode 1 is afgesloten en studenten beginnen vol goede moed aan de volgende periode. ‘Nu ga ik wél goed voorbereid naar elk college’, is een veel gehoord cliché. Voor ouderejaars een bekend patroon, voor eerstejaars is het de eerste volledige periode.

Ik vroeg een aantal eerstejaars hoe dat nu beviel, dat studeren en of het een beetje was wat ze ervan verwacht hadden. Sommigen zeiden dat het allemaal wel meeviel. Maar hier en daar kwam het hoge woord er toch uit; heimwee, geldzorgen, dat koken en dat schoonmaken. En dan ook nog die vrijheid om gewoon niet naar college te gaan. Om tot ‘s middags in je bed te blijven liggen en niemand die er wat van zegt. En dan zeven weken later plotseling tentamenstress omdat een dag voorbereiding niet voldoende is voor tentamens op de uni (nou ja, de meeste dan…). Waar thuisthuis je vuile was miraculeus schoon en gestreken in de kledingkast verscheen wanneer je het op de grond had gegooid, werkt datzelfde trucje op de studentenkamer plotseling niet meer.

Dat je dan honderden euro’s stufi op je bankrekening bijgeschreven krijgt maar dat dat plotseling ook allemaal opgaat. Waar je als middelbaar scholiertje echt geen honderden euro’s in de maand uitgaf, is dat geld nu ineens op. En dan niet eens aan leuke dingen. Dikke boeken die je maar één periode gebruikt, huur, boodschappen… Met een beetje geluk hou je nog een beetje over om kleding te kopen of leuke dingen te doen. Maar zeker de eerste maand ging zelfs het kleine beetje dat overbleef op aan suffe noodzakelijke dingen. Een knoflookpers bijvoorbeeld.

Allemaal herkenbaar. Eén van mijn zorgen na zo’n drie jaar leger was vooral de kledingcrisis die ‘s ochtends weer zou gaan plaatsvinden. In het leger is er voor iedere gelegenheid een outfit. ‘s Ochtends nadenken over kleding was er dus niet bij. Met de tienerkledingcrises op de middelbare school nog in het geheugen zag ik best op tegen die poppenkast ‘s ochtends. Dat je dan je bed uit rolt en moet gaan nadenken over kleding. Want tja, geen kledingvoorschriften op de universiteit. Goed, het klinkt gek maar ik keek daar echt tegen op. Nu vraag ik me af hoe ik me daar ooit druk over hebben kunnen maken.

En ik denk dat dat voor de meeste ouderejaars wel geldt. Dat het uiteindelijk allemaal op zijn plaats valt. De heimwee wordt minder, je wordt handiger met geld en de meeste studenten ontwikkelen de discipline om toch naar college te gaan of in ieder geval om op tijd te beginnen met studeren. Iedereen heeft ondertussen uitgevogeld hoe de wasmachine werkt en ook het koken lukt aardig. Er schijnen zelfs studenten te zijn die het koken ‘leuk’ zijn gaan vinden. Gelukkig is er altijd een back-up plan: station Ede-Wageningen is zo ver nog niet.

Carina is derdejaars student BSc Moleculaire levenswetenschappen. Zij blogt eens in de twee weken op Resource-online.