Romy Appelman

Blog: Drukdrukdruk met studentenactiviteiten

Ons kleine studentenstadje barst van de energie. Iedere avond kun je kiezen naar welke borrel, lezing of sportactiviteit je nu weer gaat, blogt Romy Appelman.

Afgezien van wat saaiko’s* die elke week door het OV ploegen omdat ze per se bij pappie en mammie willen blijven wonen, ken ik geen student die niet aan verenigingen, sporten, commissies, besturen of activiteiten doet. Wel eens iemand ontmoet die helemaal nergens lid is? Niet eens van een studievereniging en zelfs geen sportkaart heeft? Precies, die zijn heel zeldzaam.

Dit heeft tot gevolg dat we een zeer actieve studentenwereld hebben, waar je van maandag- tot en met donderdagavond kunt kiezen uit een overaanbod van borrels, sportevenementen, debatten, vergaderingen, feestjes, etc. etc. Als je elke avond iets doet, zeg je nog zes andere activiteiten af omdat je nu eenmaal niet op twee plekken tegelijk kunt zijn. Dat betekent agendaconcurrentie. Je kiest immers voor het allerleukste of belangrijkste dat er op dat moment te doen is en je laat die andere opties varen.

Dat is een probleem voor kleine, beginnende groepjes die in Wageningen voet aan de grond proberen te zetten. Want als je met iets nieuws begint, ben je op zoek naar leuke en actieve studenten die de boel draaiende kunnen houden. En laat dat nou nét het type zijn dat ook vijf andere opties achter de hand heeft. En dus moet je concurreren met gevestigde organisaties. Hulde aan het Rode Kruis Studentendesk en Wageningen Debating die het voor elkaar hebben gekregen.

Maar ook als je een debat, lezing of feest organiseert, moet je van goeden huize komen om genoeg mensen te trekken. Jouw feestje moet immers concurreren met nog twee andere feestjes. Dus zul je moeten flyeren, posteren en facebookspammen als een malle om jouw activiteit onder de aandacht te brengen. En zelfs als je dat allemaal doet, loop je een groot risico dat jouw fantastische evenement ten onder gaat in leegte en treurnis omdat mensen die avond nu eenmaal ergens anders waren. En dus neem je je voor om de volgende keer je promotie nog beter op poten te zetten zodat het echt niemand kan ontgaan wat jij georganiseerd hebt. Maar die vlieger gaat niet altijd op.

Gisteren organiseerden RUW en DWARS een debat over gentechnologie. Er kwam een spreker namens Greenpeace en eentje namens Monsanto. Qua promotie was de standaardprocedure afgedraaid. Er was een lokaal voor vijftig mensen gereserveerd. Er kwamen er tweehonderd. Mensen zaten op tafels, op de grond, stonden in de deuropening, het lokaal barstte zowat uit zijn voegen.

Het verschil met andere avonden? De ongelofelijke interesse van Wageningse studenten in gentechnologie en de aanwezigheid van interessante sprekers. Daardoor was de promotie effectief, waarschijnlijk ging het nieuws over dit debat als een lopend vuurtje door Wageningen. Het lijkt een open deur en misschien is het sneu dat ik hier nu pas achter kom, maar voor mij was het een eyeopener: het is echt wel mogelijk om je activiteit vol te krijgen, als er maar genoeg geïnteresseerden zijn. Nu nog bedenken hoe je studenten warm kunt laten lopen voor lezingen die niet over gentechnologie gaan.

* Zelfbedacht woord, in spreektaal niet te verwarren met ‘psycho’s’. Mag ik hierop alvast het patent claimen, mocht er ooit een octrooibestand voor nieuwe woorden worden aangelegd?