Student - 14 april 2014

Blog: Domme vraag

5

Wie kent het niet? Je docent deelt oefenvragen uit en behandelt deze, nadat je het even zelf hebt geprobeerd, plenair in de collegezaal. Voordat de bespreking begint gaat er een vinger omhoog: ‘Meneer, komen de antwoorden ook op Blackboard?’

Deze vraag, die vrijwel altijd gesteld wordt, is eigenlijk gruwelijk. Een dooddoener. Ik kan me er soms aan ergeren. Neem lekker zelf verantwoordelijkheid. Schijf op wat je wilt onthouden en vergeet wat je niet belangrijk vindt, maar stel niet deze onnozele vraag. Iedere keer wanneer iemand hem stelt is het even doodstil in de zaal. ‘Ja, de uitwerkingen zet ik vanmiddag online’, hoor je de docent na wat aarzelen zeggen. Even daarna is het gedaan met de motivatie. Ik zie dat de meeste studenten onderuit zakken en digitale dingen gaan doen op hun smartphone. Het is kennelijk funest om te weten dat alles wat je hoort ook online staat. Waarom zou je de ellenlange uitleg van die vakman of vrouw gaan zitten aanhoren als je ook gewoon ’s middags even zelf kunt kijken hoe het zit? Een enkeling, vreemd genoeg zit die altijd voorin de zaal, kent zijn verantwoordelijkheid wel, let gewoon op en schrijft mee waar nodig.

Iedereen die op de blackboardvraag zit te wachten kan beter op voorhand al in de bibliotheek gaan zitten om daar de antwoorden online te bekijken. Je kunt je ook gewoon gelijk inschrijven bij het LOI natuurlijk. Dit soort bedrijven leggen zich speciaal toe op de begeleiding via het web. Het hele idee van contacturen is juist dat je contact hebt. Dat je docent dingen nog eens kan uitleggen als je het tóch niet snapt.

Domme vragen bestaan dus wel. Vooral vragen die voortkomen uit luiheid en gemakzucht. Het is trouwens ook dom om dat te constateren en vervolgens morgen weer die ene vraag te stellen. Actiepuntje, ook voor mezelf. Juist voor mezelf. En docenten: negeer deze vraag voortaan; laat de studenten zelf maar verantwoordelijk nemen voor de stof.

Re:acties 5

  • Bert Rijk

    Ieder mag studeren zoals het hem/haar het beste lijkt, daar geen misverstand over. Toch wil ik graag nog een argument aanvoeren om de antwoorden niet op BlackBoard te zetten. De goede, serieuze studenten niet te na gesproken, maar een deel van de studenten dat het vak in en volgend jaar volgt kan de verleiding niet weerstaan om alleen de antwoorden te bekijken en niet zelf na te denken over de vragen. Bovendien is er een ander deel wat zichzelf min of meer voor de gek houdt door eerst in het hoofd een half antwoord op de vraag te formuleren en dan bij het lezen van het antwoord te denken: "Oh ja dat dacht ik al". Allemaal heel menselijk, maar als docent wil je juist studenten aan het (kritisch, analytisch) denken zetten.

    Reageer
  • Pieter de Laat

    Wie ben jij om te bepalen hoe anderen zouden moeten studeren? Mag de student dat voor zichzelf uitmaken of mag men alleen volgens de methode Jan-Willem Kortlever studeren in Wageningen? Ik snap niet waar je je mee bemoeit, iedereen heeft zijn eigen manier van studeren, en het is aan jezelf om daarin je weg te vinden. Het is niet aan Jan-Willem Kortlever om hiervoor een bindend protocol te formuleren waaraan iedereen zich dient te houden.

    Overigens, Jan-Willem Kortlever, hoe weet je dat iedereen onderuit zakt en met zijn smartphone in de weer gaat nadat bekend wordt dat de uitwerkingen op BlackBoard verschijnen? Je presenteert jezelf als de enkeling die vlijtig voorin wel zijn verantwoordelijkheid kent. Hoe weet je dan wat er achter je gebeurt?

    Reageer
    • Jan-Willem

      Ik zit zelf ook achteraan en stel die vraag ook wel eens, zie onderaan het stuk.. ;) Ik constateer iets, denk dat veel mensen het wel herkennen: de aandacht verslapt en men let minder goed op als blijkt dat de informatie ook wel op BlackBoard staat. Dat is niet goed voor de effectiviteit van de les en het participatiegehalte. Natuurlijk moet iedereen studeren op zijn/haar eigen manier, daar zeg ik niks over.

  • Student

    En de mensen dan die geen twee dingen tegelijk kunnen (luisteren/begrijpen en aantekeningen maken)? Hebben die dan pech?

    En de mensen dan die een leerstoornis hebben of een handicap of gehoorprobleem of zichtprobleem? Moeten die maar een niveautje lager gaan proberen?

    En de mensen dan voor wie het gewoon even IETS te snel ging, waardoor ze er baat bij hebben het nog eens te kunnen doorlezen op internet? Helaas pindakaas?

    En de mensen dan die het gewoon een lastig vak vinden en het nog eens willen terug lezen? Eigen verantwoordelijkheid?

    Tja, die hebben gewoon pech? Lekker collegiaal gedacht Jan-Willem. Daar maak je zeker vrienden mee.

    Reageer
  • Marc

    Draai het eens om, als zoveel studenten zijn die het afdoende vinden om op eigen houtje, zelfstandig!, de stof kunnen doornemen en begrijpen, waarom dan investeren in grootschalige hoorcolleges. Zet die financiële middelen ergens anders voor in ter behoeve van het onderwijs en breng het aantal contacturen terug naar een hoeveelheid waarmee die ene grapjas vooraan.

    Creëer meer vragen uren in een persoonlijk sfeer waar daadwerkelijk tijd is om een opdracht, eventueel zelfs individueel of voor een kleine groep, uit te leggen in plaats van ellenlange luister en huiver colleges waar een groot gedeelte alleen maar klakkeloos zit over te schrijven als het niet op blackboard komt te staan.

    Reageer
  • Wakker Vlees

    Dát zal ze leren!

    Reageer

Re:ageer