Carina Nieuwenweg

Blog: Divers diversiteitsbeleid

De uitkomst van een diversiteitscommissie van de UvA zorgde vorige week voor heel wat commotie. Een diversiteitsquotum en verplichte diversiteitscursussen was het advies. Blogger Carina Nieuwenweg heeft zo haar vraagtekens bij deze oplossing.
Carina Nieuwenweg

Nederlandse (semi)publieke instellingen hebben voor alles een commissie. Sinds Kropff in Wageningen de scepter heeft gezwaaid schieten ze ook in Wageningen als paddenstoelen uit de grond. Voor alles hebben we in Wageningen een werkgroepje. We hebben er kennelijk zo veel dat ze door menig bobo in de wandelgangen liefkozend ‘vage werkgroepjes’ worden genoemd. Als GeenStijl aan de haal gaat met de uitkomst van zo’n commissie dan heb je kennelijk echt iets interessants gezegd.

Diversiteitscommissie

Die semi-eer was aan een diversiteitscommissie van de UvA. Een commissie die is opgezet na de studentenprotesten van vorig jaar. Zij pleitten voor een diversiteitsquota en verplichte diversiteitscursussen voor bachelor studenten. Want slechts 15% van de academische gemeenschap heeft een niet-Westerse achtergrond, tegenover 51% van de Amsterdamse bevolking. Ik vraag me af wat zoiets in Wageningen zou betekenen. Dat Chinese en Nederlandse studenten dan aan de poort worden geweigerd want: niet divers genoeg.Goed, dan heb je misschien wel een interessante oplossing voor het groeiprobleem maar het zet nul zoden aan de dijk.

Waarom is de universiteitsgemeenschap zo blank en homogeen?

Het is natuurlijk überhaupt vreemd om met een quota als oplossing te komen terwijl het onderliggende probleem nog niet helder is. Waarom is de universiteitsgemeenschap zo blank en homogeen? Als er te weinig aanmeldingen zijn moet er ergens anders iets gebeuren. Toen te weinig leerlingen voor een technische studie kozen, heeft men de interesse op middelbare scholen aan gewakkerd en ook geen quota ingesteld. Dat je dan geweigerd wordt aan de poort ‘want we hebben al zoveel Social Sciences studenten.’

Geen opvoedingsinstituut

Er is niets mis met het plaatsen van een kritische kanttekening dat de campus vooral blank en Westers is, maar als universiteit moet je doel vooral het leveren van zo goed mogelijk onderwijs zijn. Mensen selecteren op uiterlijk en afkomst in plaats van potentie draagt daar niet aan bij. Net als dat een verplichte diversiteitscursus ook niet op een universiteit thuishoort. Een beetje karakterschaven is prima, maar we zijn geen opvoedingsinstituut.