Student - 17 mei 2016

Blog: Disneyverhalen

tekst:
Carina Nieuwenweg
5

Het verbaast blogger Carina Nieuwenweg dat de universiteit via sociale media alleen maar blije Disneyverhalen verspreidt. Is eerlijkheid niet veel sterker?

Waarom heeft Wageningen University eigenlijk twee nieuwskanalen? Naast de Resource hebben we sinds enige tijd ook een speciaal social mediateam: 'Spread the WURd' dat het studentenleven laat zien. Vooral de positieve, feelgoodkant dan. Maar wat hebben studenten en studenten in spe aan alleen maar positieve propaganda?

Het lijkt wel alsof deze tweede nieuwskanaal onderdeel is van de Wageningse groeifetisj. Net als de WURwolf-mascotte. (Of was het een gewone wolf?) Medeblogger Jan-Willem vroeg zich terecht al eens af wat het nut is van werving campagnes, als de universiteit de groei amper bij kan benen. Wat voegt zo'n tweede nieuwskanaal met studentikoze Disneyverhalen nou toe?

Kijk bijvoorbeeld naar de slappe inhoud van verschenen verhalen. Over hoe de kinderen van Arthur Mol hem jong houden. Serieus? Van alles wat je over iemand kunt schrijven, over zijn studententijd of zijn visie op onderwijs kies je ervoor om te belichten dat het geen suffe oubollige man is omdat hij zelf studentikoze kinderen heeft.

Een universiteit hoeft zichzelf niet te verkopen als een Magic Bullet op TellSell.

Over noemenswaardige onderwerpen zoals een live-interview met Louise Fresco of de uitslag van de Teacher of the Year award worden dan weer door beide kanalen geschreven. Dan zit je daar als studentredacteur in de zaal aantekeningen te maken tussen de Spread the WURd college-jasjes (toegegeven, de jasjes zijn best leuk) die over hetzelfde event schrijven. Voor het gemak delen we de foto's. Het enige verschil is dat zij per uur worden betaald en ik per artikel. Mijn punt: is dit niet dubbelop?

Een universiteit hoeft zichzelf niet te verkopen als een Magic Bullet op TellSell en het studentenleven is geen Disneyverhaal. Laat de buitenwereld gewoon beide kanten zien: dat studenten en de uni het niet altijd met elkaar eens zijn en dat studeren ook zijn zwarte randjes heeft. Dat maakt je verhaal alleen maar sterker.

Re:acties 5

  • Student

    Ik zie inderdaad wel eens van die jasjes. Maar wat zij (Spread the WURd) doet is mij verder niet duidelijk. Via Google vind ik enkel een magere en onoverzichtelijke facebookpagina met een paar fotoalbums. Voorts is er een website in de lucht met foto's van mensen met zo'n jasje aan. Als dit allemaal zo geweldig is (mij is het niet duidelijk), dan zie ik liever een bundeling van krachten met resource.

    @Carina, prima blog. Je ziet aan de reacties wat het teweeg brengt.

    Reageer
  • Reële rover

    Ten eerste, wel eens van reclame gehoord?
    Ten tweede, je schijnt jezelf als nieuws- of promotiekanaal van de WUR te zien aangezien je het over twee kanalen hebt en later klaagt over het feit dat het echte promotieteam een vergoeding per uur krijgt en jij per stukje boehoehoeee.
    Dit vind ik getuigen van het uit het oog verliezen van de realiteit. Ik denk niet dat zulke blogs nou echt als promotie van de WUR gekenmerkt kunnen worden en dan druk ik mij nog zéér voorzichtig uit. Dan sluit ik me eerder bij Buurman aan wat betreft zijn commentaar op je vergoeding.

    Reageer
  • Buurvrouw

    "Spread the WURd maakt informatie over de universiteit toegankelijker wat mij erg aanspreekt."

    Maar dan is natuurlijk de vraag of daar een nieuw medium voor had moeten komen of dat het een punt van kritiek had moeten zijn op Resource.

    Overigens volg ik de logica van Buurman niet helemaal; de Resource is ook een interactief sociaal medium. Wat deze discussie al illustreert.

    Zijn er eigenlijk door de universiteit zelf doelen gesteld voor beide gevallen? Ik betwijfel het. Lijkt me eerder gewoon een initiatief van een afdeling op de uni, om een Social Media team op te richten.

    Reageer
    • Buurman

      @Buurvrouw

      Om mijn logica te verduidelijken:
      Het klopt dat de Resource ook online actief is, echter is dat volgens mij niet hun core-business en wel die van Spread The WURd.
      Als het wel het doel is van de Resource om een zeer interactief en eigentijds sociaal medium te zijn, ben ik van mening dat Spread The WURd daar beter in slaagt en kan de Resource beter stoppen om daar geld in te pompen en zich bij zijn leest te houden (de hardcopy Resource).

  • Student WUR

    Hallo Carina,

    Eerlijk gezegd ben ik het een beetje eens met 'Buurman'. Spread the WURd maakt informatie over de universiteit toegankelijker wat mij erg aanspreekt. Daarnaast vind ik het vreemd dat je suggereert dat dit social media team alleen maar positieve propaganda post, jij plaatst toch ook geen blog over hoe slecht de Resource zou zijn?

    Ik vind Resource erg leuk om te lezen altijd maar deze blog een onnodige uithaal naar Spread the WURd.

    Reageer
  • Buurman

    Carina,

    Zeer slechte argumentatie in een zeer slechte column. Twee nieuwskanalen zorgen volgens mijn redenering voor minder eenzijdige berichtgeving dan slechts één.

    Bovendien dienen de Resource en Spread The WURd andere doelen. De Resource bericht over het belangrijkste nieuws plus achtergrondinformatie en heeft een fysiek blaadje. Spread The WURd is een interactief sociaal medium dat alleen online actief is en dat op een eigentijdse manier het leven als student op de universiteit wil portretteren.

    Het entertainment en de interactie van Spread The WURd voegt naar mijn mening meer toe dan bijvoorbeeld dit soort hemeltergende blogs. Is het plaatsen van foto's van de WURwolf in de UB in kussengevecht met een student nou zulke positieve en eenzijdige propaganda die potentiële studenten misleidt om in Wageningen te gaan studeren? Ik denk het niet.

    Tevens is de Resource als kritisch medium natuurlijk ongeloofwaardig, aangezien het wordt gefinancierd vanuit de universiteit. De Resource is natuurlijk geen TellSell, maar sluikreclame is minstens zo schadelijk. Wanneer jullie echt geloofwaardig en kritisch willen overkomen, doen jullie er goed aan om initiatieven als De Nieuwe Universiteit en De Wureld in de arm te nemen. Die zijn ontstaan als tegenbeweging tegen de WUR en plaatsen op hun eigen succesvolle manier een kritische noot bij de uni.

    Kortom Carina, je mag God op je blote knieën bedanken dat je überhaupt per artikel wordt betaald voor deze dramatische teksten. Je zal het wel weer afschuiven op: 'Ik zeg niet dat ik gelijk heb, maar ik zet er slechts mijn vraagtekens bij'. Echter kan ik me ook afvragen wat 6+1 is, maar dat maakt me niet kritisch, eerder dom.

    Om te eindigen met een pluspunt aan deze column: goed dat je het deze keer niet over je legeropleiding hebt gehad!

    Reageer

Re:ageer