Jan-Willem Kortlever

Blog: De naam

Laatst was ik op een verjaardag, ergens in het boerengat waar ik vandaan kom. Ik zat naast een oude tante die vroeg waar ik studeerde. Wageningen dus. ‘O, aan de landbouwhogeschool?’ Dan zakt de moed je wel een beetje in de schoenen.
Jan-Willem Kortlever

We zijn natuurlijk ondertussen via de naam ‘landbouwuniversiteit’ naar Wageningen Universiteit getransformeerd, of zelfs naar Wageningen University om die laatse paar Chinezen te overtuigen. Het zette me aan het denken, want er zijn vast meer mensen die het niet op een rij krijgen.

De media snappen er namelijk ook niets van. Steevast worden onderzoeksinstituten als Alterra, Imares en het Landbouw Economisch Instituut aangeduid als onderdelen van Wageningen University (of Universiteit, maar dat vergeef ik ze wel) terwijl dat natuurlijk Wageningen UR moet zijn. De universiteit is daar juist ook onderdeel van. Ik doe geen uitspraken over de vaderlandse pers, ook al heb ik daar veelal geen hoge pet van op, maar ik denk dat ik de reden wel boven water heb: het is te ingewikkeld.

Niet alleen de namen van de universiteit en van UR lijken op elkaar, ook zijn de logo’s exact hetzelfde. Dat werkt verwarring in de hand. Als een bedrijf merknamen onderscheidend in de markt wil zetten moet het ervoor zorgen dat de beeldmerken ook te onderscheiden zijn. Een beetje overeenkomst is prima, maar bij ons is het te gek.

Toen ik nog wat verder dacht, kwam ik tot de conclusie dat het eigenlijk een geniale zet is geweest. Al die commerciële onderzoeksinstituten liften zo mooi mee op vermeende universitaire expertise. Natuurlijk zijn de banden tussen deze instituten en de universiteit sterk en is het niveau hoog, laat ik dat voorop stellen. Toch denk ik dat het voor de beeldvorming beter is als er duidelijker gecommuniceerd wordt, vooral door de media, over de naam. Wellicht kunnen we ze een handje helpen door die logo’s eens aan te passen.