Student - 26 oktober 2015

Blog: De naakte waarheid

tekst:
Jan-Willem Kortlever
5

In ontmoetingscentrum Impulse startte vorige week een expositie met geschilderd naakt. Blogger Jan-Willem vindt het goedkoop om zo opschudding te willen veroorzaken.

Vorige week was Impulse is het nieuws. Het debat- en ontmoetingscentrum op het westelijk deel van de campus zette namelijk de nogal controversiële stap enkele schilderijen van naakte bejaarden aan de muur te hangen. Niet iedereen was gediend van deze confronterende plaatjes, dus werd het debatcentrum zelf onderwerp van debat. Zelf vind ik ze vooral lelijk, en daarom geen succes. Niemand zit te wachten op een schilderij van hoe hij of zij er over 50 jaar uitziet, toch?

Hoe kom je er bij om te kiezen voor dit soort kunst? Dat je dit in Moskou zou ophangen om te bewijzen dat er daar wél vrijheid is op de academie, kan ik me nog voorstellen. Maar waarom hier in Nederland laten zien dat we dit ‘normaal’ vinden? Beter hangen we de volgende keer kunst op waaruit blijkt dat we ook nog enig besef van smaak en moraal hebben. De vrijheid om naakt aan de muur te kunnen en mogen hangen, leidt er nog niet automatisch toe dat je dat ook moet doen. Volgens de programmaleider van Impulse ‘was het juist de bedoeling, dat de kunst zou zorgen voor opschudding’. Dan breekt toch wel een beetje mijn klomp. Geen uitleg geven over het waarom, maar gewoon lekker opschudding willen veroorzaken. Kennelijk kan Impulse wel wat publiciteit gebruiken, want anders hang je kunst op waar wél een verhaal achter zit.

Ik heb wel een beetje medelijden met de oudjes op de schilderijen. Ik kan me niet voorstellen dat je voor de lol naakt met je hoofd tegen een muur gaat staan wachten totdat je eindelijk geschilderd bent, om vervolgens ergens in een vergeten debatcentrum in een klein provinciestadje te worden gehangen, om zo wat opschudding te veroorzaken. De wereld is soms onnavolgbaar.

Jan-Willem doet de master Biosystems Engineering. Vol hem op twitter: @JanWillemK

Re:acties 5

  • Warrior76

    Jan Willem Kortlever is 'christen'. De meesten van hen hebben een geperverteerd beeld bij bloot. Dat doet over het algemeen gelijk alarmbellen rinkelen. Gij zult geen bloot tentoonstellen. Ik heb het vermoeden dat zulk raamwerk bij dhr. Kortlever ook een rol speelt.

    Jammer dat hij de kwetsbaarheid van het bloot niet in de schilderijen ziet. Dat hij niet open kan kijken naar wat er is als je oud bent (aftakeling, ouderdom). Zo als hierboven gezegd: een oefening in empathie.

    Het zou een interessante reflectieve vraag voor JW Kortlever zijn: wat roept het nu echt in mij op, en waarom?

    Reageer
  • L.

    Ik vindt het toch maar erg interessant dat er zoveel ophef is om deze schilderijen. Hoezo is dat? Omdat de geschilderde mensen naakt zijn? Omdat de geschilderde mensen oud zijn? Hoezo doet dat iets met ons? Zolang deze schilderijen (feitelijk redelijk realistische portretten) reacties losmaken als die van de jonge blogger hier, doen de schilderijen op ieder geval wat kunst (anders dan decoratie) zou moeten doen: mensen raken en discussies los maken.

    Reageer
    • Jan-Willem

      Oké, de discussie is er. Maar waar gaat de discussie eigenlijk over?

      Dat bedoel ik.

  • anne

    Ik denk dat er voor elk kunstwerk een geschikte plek is. Een restaurant is voor schilderijen van naakte mensen geen juiste bestemming. Ik vraag me af of hier wel goed over is nagedacht. Een discussie oproepen kun je ook elders - op de campus is er plaats genoeg en deze schilderijen stimuleren sowieso wel discussie omdat ze nogal direct zijn. Om dit zo nodig in een restaurant op te moeten hangen is gewoon stennis willen schoppen, dat kan ook anders. Ik vind het ook niet echt respectvol naar de mensen die model hebben gestaan..

    Reageer
  • Gerben

    De kunst is om er zelf een verhaal in te zien. Probeer je voor te stellen wat de kunstenaar heeft bezield - een oefening in empathie en creatief vermogen. Lijkt mij qua Bildung een nuttige toevoeging aan de campus.

    Reageer
  • Zoete Lieve Gerritje

    Na het lezen van dit stuk blijkt vooral dat de programmaleider het bij het juiste eind heeft. Omdat dhr. Kortlever het lelijk vindt, getuigt (volgens zijn eigen redenering) deze tentoonstelling van wansmaak en geen moraal.

    Daarmee creëert Kortlever zelf het verhaal achter deze tentoonstelling. Zelfs in het 'vrije' Nederland zijn er nog toekomstige academici die niet begrijpen dat smaken kunnen verschillen. Pas wanneer er geen ophef over deze foto's zou zijn, had je kunnen stellen dat het tonen van deze schilderijen in Nederland 'normaal' is. Dat had de tentoonstelling pas echt overbodig gemaakt.

    Mede dankzij deze blog is er discussie op de campus over de 'smaak' en 'moraal' van kunst. Doel van de kunstenaar ruimschoots gehaald vermoed ik zo. En de lachende derde? Impulse! Met (ook in dit blog) gratis publiciteit!

    Reageer

Re:ageer