Angelo Braam

Blog: De minivakantie

Na weken van borrels en andere sociale verplichtingen, gebruikt blogger Angelo Braam de zelfstudieweek niet om te studeren maar om bij te slapen.
Angelo Braam

© Sven Menschel

Week zeven, de voorbereidingsweek waar menig WUR-student finaal van in de stress schiet wanneer-ie erachter komt te weinig voor de studie te hebben uitgevoerd. Vaak wordt deze week, al dan niet geheel, gebruikt om van zonsopgang tot zonsondergang in de Forumbibliotheek door te brengen. Wel zo verstandig, ook voor mij, want door het bestuur van de studievereniging waar ik in zit kom ik tijdens de reguliere schoolweken nauwelijks nog aan studeren toe. Toch besteed ik deze studieweek liever aan een andere bezigheid: slapen! Minstens net zo belangrijk.

Het bijbehorende alcoholgebruik zorgt helaas voor een chronisch slaaptekort en een brak hoofd om u tegen te zeggen

Van nature ben ik een persoon die zijn agenda zo leeg mogelijk houdt, vrije tijd is tijd die vrij behoort te zijn en deze laat ik het liefste door het lot zelf invullen. Toch heeft datzelfde lot er dit jaar voor gezorgd dat ik werkelijk elke dag en nacht heb volgepland. Dat er zoveel leuke dingen in Wageningen te doen zijn had ik vantevoren nooit verwacht. ‘Ja’ zeggen tegen allerlei leuke bezigheden heeft ertoe geleid dat ik naast mijn studie en bestuursfunctie ook nog een minor in Nijmegen volg, in het weekend in een restaurant werk en blogs voor dit blad schrijf.

Rush

Klinkt allemaal wel erg veel, ik ben ook echt zeven dagen onder de pannen, maar het is wel allemaal om van te genieten. Zoveel afwisseling zorgt voor een constante rush aan adrenaline. Het zwaarste hieraan? Dat zijn de wisselborrels van studieverenigingen en andere sociale activiteiten, vaak meerdere keren per week. Altijd hartstikke leuk en gezellig deze borrels, maar het bijbehorende alcoholgebruik zorgt helaas voor een chronisch slaaptekort en een brak hoofd om u tegen te zeggen. Na zes weken van volgepakte weken voelt de voorbereidingsweek als een ware minivakantie om slaap te pakken en om te wennen aan mijn ontwenningsverschijnselen.

Heerlijk voelt het nu, een week zonder sociale verplichtingen en zonder alcohol en waarin ik tegen het middaguur mijn bed uit kan komen. Ook geeft het mij de mogelijkheid om mijn viool haar welverdiende aandacht weer eens te geven; muziek is net zo belangrijk als de studie roep ik altijd. Krijg ik geen stress nu de tentamens naderen? Nog geen last van gehad, de adrenalinerush die gepaard gaat met het naderen van deadlines maakt mij juist efficiënt. Laat ik op dit moment net in zo´n rush zitten bij het naderen van de deadline van deze blog.