Blog: De held van de C1000

Wanneer ik op vrijdagmiddag de C1000 inkwam, moe, hongerig, en te duf om na te denken over wat ik ging eten, stond daar altijd C1000-kok Henk. Kok Henk is een man van zeker middelbare leeftijd, met schort en al.

Door Liza van Kapel, derdejaars student BSc Bodem, water, atmosfeer

Elke vrijdag was midden in de C1000 zijn domein opgesteld: een klein kookeilandje bestaande uit slechts 2 elektrische pitten. Toch was hij hier volledig in zijn element: vol overtuiging maakte hij de lekkerste gerechten, die dan vervolgens met onvoorstelbare nauwkeurigheid in kleine bakjes werden geschoven. Deze stalde hij vol trots uit op het randje van zijn kookeiland. Dit alles had natuurlijk als doel een bepaald product aan de man te brengen. Dat is bij mij eigenlijk nooit overgekomen. Wel werd dit mijn wekelijkse geluksmomentje, waar ik lang van te voren naar uitkeek.

In de loop van de tijd kwamen er echter signalen dat deze utopia niet voor eeuwig kon duren. Henk begon steeds makkelijkere gerechten te krijgen, tot het punt waar hij eigenlijk niets meer hoefde te doen. Stond hij eerst nog vol enthousiasme achter de wok, of secuur burrito’s op te rollen, nu moest hij het doen met kant en klare wafels en andere oninspirerende gerechten. Dit drukte de spirit van Henk niet, hij leek zich nog meer in te zetten om dit toch zo origineel mogelijk te presenteren, al dan niet met slagroom of prikkertjes erbij.

Misschien dat ik daarom, tegen beter weten in, dacht dat het wel goed zou komen. Zelfs toen Henk een tijd verdwenen was bleef ik goede hoop houden: ik was er immers niet elke vrijdag, en hij was soms ook een week afwezig, dus ik had hem prima steeds net mis kunnen lopen. En inderdaad, toen ik op een nietsvermoedende vrijdag weer de C1000 in kwam zag ik tot mijn geluk het kookeilandje al weer staan. Maar toen ik de hoek om kwam zag ik dat het niet bemand werd door Henk, maar door een vrouw. Ze miste alles van het enthousiasme en sjeu dat om Henk hing, en leek er geen moeite mee te hebben dat haar gerechten simpel waren. Ik weet niet of Henk ontslagen is of zelf is opgestapt, maar het veranderd niets: mijn lichtpuntje van de vrijdag is weg, en met de komst van de Jumbo zal dat ook niet snel terug keren.

Met dit blog doet Liza mee in de strijd om blogger te worden voor Resource.