Romy Appelman

Blog: De eigenaardigheden van de Bongerd

Ik mag graag sporten in de Bongerd. Goede faciliteiten, veel verschillende sporten, leuke instructeurs en zeer goedkoop: zo luxe krijg ik het mijn leven lang niet meer. Maar er zijn wel een paar dingen een beetje onlogisch aan ons lieve, kleine sportcentrumpje.

Om te beginnen de website. Daar je weg in vinden is een sport op zich. Je moet elke cursus apart aanklikken om op niet-chronologische volgorde te zien wanneer de lessen zijn. Als je zin hebt om op maandagavond te sporten en het maakt je niet zo veel wat, moet je dus nog flink je best doen om erachter te komen welke cursus hoe laat gegeven wordt.

Als je je dan opgeeft voor een cursus moet je je sportkaartnummer invullen. Dat is niet je registratienummer van de uni, nee, dat zou te makkelijk zijn. Het is de barcode op de achterkant van je studentenkaart min vier nullen aan het eind plus zeven procent gedeeld door het aantal ramen van het Forum keer vier, of iets degelijks. Ach ja, meestal schrijf ik me toch niet in. Want op de website zitten de cursussen altijd vol, terwijl er in de zaal meestal stiekem nog wel plaats is.

Verder vind ik het heerlijk dat de paaldansstudio aan de voorkant op de begane grond zit, zodat het ’s avonds echt een helverlichte toonzaal wordt. Van buiten kan iedereen precies volgen wat daar gebeurt, iets wat groepjes jongens op weg naar het voetbalveld regelmatig doen. Volgens mij vinden de dames dat zelf nog het minste probleem, want de luxaflexen hebben ze altijd gewoon open. Ik raad de gluurder van de Haarweg aan om hier eens een kijkje te gaan nemen.

Maar het mooiste zijn de douches. Stel, je bouwt een sportcentrum met kleedkamers. Dan kun je twee soorten douches bouwen: allemaal cabines met een deurtje dat je op slot kunt doen, of één grote doucheruimte met meerdere douchekoppen waar iedereen samen in staat. Het eerste geeft meer privacy, het andere is makkelijker en gezelliger. Maar op de Bongerd hebben ze het voor elkaar gekregen om een tussenoplossing te vinden: wel cabines, geen deurtjes. Zodat je inderdaad geen privacy hebt bij het douchen, maar wel recht tegenover degene in het andere douchehokje staat.Dat geeft een intimiteit waar je meestal niet op zit te wachten. Het zadelt mij op met een dilemma. Want als er al meerdere meisjes verspreid staan te douchen, wat is dan de meest beleefde plek om te gaan staan? Recht tegenover de één, of schuin tegenover twee anderen?

Al die onvolkomenheden geven de Bongerd ook wel weer zijn charme. Als ik straks afstudeer, dan stopt mijn sportabonnement. En ik moet bekennen: ik zal die fijne, rare Bongerd best een beetje missen.