Romy Appelman

Blog: De e-wattes?

Even snel vijf euro van je laatste stufi op je chipknip zetten voor die broodnodige koffie is er straks niet meer bij. Ons vertrouwde chipknipsysteem gaat eruit en dus is de universiteit overgestapt op een ander betaalsysteem.

We gaan straks allemaal onze printjes en koffie betalen met de WURcard, via een systeem dat ‘e-wallet’ heet. Goed nieuws voor Inepro Cashless Solutions B.V, het bedrijf dat onze universiteit in de arm heeft genomen om het betalingsverkeer te regelen. Minder goed nieuws voor studenten.

Om te beginnen kun je straks niet meer even snel langs de oplaadautomaat om je account op te laden. Dit moet via de website van Inepro en vervolgens via iDeal. Omslachtig. Het minimale bedrag dat je op je account kan zetten is tien euro. Dat betekent dat je gedwongen bent minder geld in je zak te houden en meer beschikbaar te stellen voor services van de universiteit. En het wordt natuurlijk aangemoedigd om meer over te maken omdat je zestig cent transactiekosten betaalt. Alhoewel, mensen met een buitenlandse rekening betalen meer transactiekosten; tot €2,30 bij een transactie van vijftig euro.

Geld dat je van je bankrekening overzet op de e-wallet ben je praktisch kwijt. Dit maak je namelijk over naar Inepro en die geeft je maar één keer de kans om je geld terug te krijgen. Via een officieel formulier dat je moet printen, invullen, scannen en mailen naar de servicedesk. En o ja, ze vragen daarvoor een vergoeding van vijf euro. Tja.

Wat als je, lekker kostenefficiënt, net vijftig euro naar Inepro hebt overgemaakt en vervolgens je WURcard kwijtraakt? Dan heb je een probleem. Je kunt SSC mailen of bellen, maar deze zijn natuurlijk alleen bereikbaar op nog minder dan kantoortijden. Als jij op vrijdag om twee uur ’s middags je WURcard kwijtraakt, kan iemand lekker het hele weekend van jouw geld printen en koffie drinken voordat hij op maandagochtend geblokkeerd wordt.

En dan moeten we nog maar zien dat de overgang soepel gaat verlopen. Eerst krijgen we te maken met nieuwe multifunctionals (oftewel printers) en in mei krijgen we nieuwe koffieautomaten die alleen de WURcard accepteren. Dat betekent tijdelijk twee betaalsystemen tegelijk. Printers staan erom bekend dat ze altijd net niet doen wat jij wilt en straks krijgen we nieuwe printers in combinatie met een nieuw betaalsysteem. Dat wordt lachen. De cateraars moeten later nog om, al heb ik gehoord dat er wat opstand is. Die willen het waarschijnlijk gewoon bij pinnen houden. En gelijk hebben ze.

De e-wallet is dus lastig, duur en biedt minimale service aan gebruikers. Waarom de universiteit voor dit systeem heeft gekozen is een raadsel. Is er een aanbestedingsprocedure geweest? En wie was daar dan bij betrokken? De studentenraad in ieder geval niet, die is achteraf geïnformeerd dat dit echt het beste systeem is.

Er is weinig meer aan te doen, de e-wallet komt eraan. Gelukkig heb ik van dit alles de aankomende tijd weinig last omdat ik in Congo zit. En daar hebben ze hele andere problemen.