Jan-Willem Kortlever

Blog: De Agrotechnoloog

Benzine is voor in de grasmaaier en gas gebruik je om op te koken. Trekkers (zeg vooral geen tractoren) lopen op diesel en elke zichzelf respecterende techneut dus ook. Als er een trekker langs komt vliegen we met z’n allen naar het raam. Komt die trekker vijf keer langs tijdens een college? Het verloop laat…
Jan-Willem Kortlever

Kortom, er bestaan veel vooroordelen over techneuten die waarschijnlijk grotendeels nog kloppen ook. Welkom in de wereld van de agrotechnoloog.

Alle agrotechnologen zijn rechts. Vooral VVD, een beetje CDA en het protestantse deel SGP. De rest van de universiteit is links, op de grote baas na dan. Die staat aan onze kant. Verder is het ‘wij tegen de rest’ en dat voelt best lekker. Allerlei linkse maatregelen die de boeren het leven zuur maken bevestigen dat beeld. Al die maatregelen zijn links, zonder twijfel. Wij weten het zeker.

We worden tegenwoordig wel een beetje opgevoed. Posters van trekkers, maaidorsers en vrouwen zijn verbannen uit ‘het afstudeerhok’. Eén van onze belangrijkste vakgroepen heet geen ‘Systems en Control’ meer maar BRD. Geen idee waar die afkorting precies voor staat maar het is een erg verantwoorde naam kan ik je verzekeren. Een plek waar we in de toekomst ook kunnen leren over de technieken bij algenteelt bijvoorbeeld. Deze manier van opvoeden bekijken we met argusogen, maar de bedoeling is goed. De agrotechnoloog moet met beide poten in de klei staan, maar ook weten van de maatschappelijke ontwikkeling en de vragen die daarmee samenhangen. Daar kan hij wel wat hulp bij gebruiken.

Je mag de vooroordelen best met een korrel zout nemen. Maar dat zeggen wij zelf liever niet hardop. We houden onze naam hoog. Vergeet niet dat de kern van anders willen zijn een vorm van maatschappijkritiek is. Kritiek op het (natuurlijk linkse..) populisme dat steeds meer de kop op steekt binnen het landbouwdebat. Agrotechnologen zijn best wel ontwikkeld en hebben een bredere blik dan velen denken. Maar de reputatie is heilig. Vandaar dat je soms even moet zoeken naar die kern die omgeven wordt door de karikatuur.

Twitter: @JanWillemK