Carina Nieuwenweg

Blog: Dag Rabobank?

De open brief aan adverteerders van GeenStijl en Dumpert heeft flink wat stof doen opwaaien. In de brief wordt gevraagd of adverteerders wel in verband gebracht willen worden met grensoverschrijdend gedrag van de websites. Wat blogger Carina Nieuwenweg vooral verbaasde, is hoe snel je in een hokje geplaatst wordt wanneer je je in de discussie…
Carina Nieuwenweg

Het zal niemand ontgaan zijn dat de Volkskrant en NRC niet zo blij waren met Dumpert en GeenStijl, die op hun beurt weer niet zo blij waren met de Volkskrant en NRC. GeenStijl, niet meteen een website die bekend staat om het hanteren van een hoge standaard, riep op tot virtuele verkrachting van een journaliste die kritiek had geuit op GeenStijl. Oftewel: haar foto werd geplaatst met daaronder de vraag: ‘zou jij haar doen? Graag alleen antwoorden met seksistische complimentjes’. Niet iedereen was daar zo van gecharmeerd. Er volgde een open brief gericht aan de adverteerders van GeenStijl met de vraag of zij het advertentiebeleid niet moesten herzien.

Die brief bleek het startschot voor moddergooien. Broodroof noemde GeenStijl het, feministisch aanstellerij. Desondanks haalden zowel het Ministerie van Defensie als de Belastingdienst hun advertenties van de website. Ook ik had er zo mijn vraagtekens bij en was benieuwd naar het standpunt van de Rabobank. De bank waar ik toevallig een rekening heb en die ook adverteren bij GeenStijl. Ik vond het niet erg netjes van GeenStijl en liet dat via social media ook blijken.

Vrouwenkwestie

Wat vooral interessant is, zijn de reacties die volgden. Stelde ik me niet een beetje aan? Moet je je wel mengen in zo’n discussie? Het risico is, zodra we ons openlijk uitspreken tegen iets waarbij vrouwen betrokken zijn, dat we in het hokje feministische schreeuwlelijk geplaatst worden. Maar de vraag is of de kwestie persé een vrouwenkwestie is. Als het niet om een vrouw ging maar een man met een soortgelijke vraag, was het net zo verkeerd geweest. Of een foto van iemands kinderen met de vraag ‘hoe zou jij ze omleggen? Laat de Dutroux in je naar boven komen.’ Het overschrijdt duidelijk een grens. Actief aansporen tot denigrerende berichten gericht op één persoon is verkeerd. En er is niets mis mee om dat aan de kaak te stellen.

Fietsslot

Moeten we gewoon niet wat weerbaarder zijn met zijn allen? Sure. Maar het één bijt het ander niet. Voor mij is het is zoiets als fietsendiefstal. Het stelen van een fiets vinden we verkeerd. Zie ik iemand een fiets stelen dan zou ik er zeker iets van zeggen. Neemt niet weg dat ik ook zou aanraden een fietsslot op je fiets te zetten. En dat is hier misschien net zo. GeenStijl en soortgelijke websites zijn vrij om te schrijven wat ze willen. Een beetje weerbaarheid kan geen kwaad. Neemt niet weg dat het ook goed is met z’n allen duidelijk te maken wanneer een grens wordt overschreden. Zoiets als een dikke ‘foei’, de nodige consequenties (lijkt me niet meer dan terecht dat een aantal adverteerders zich terugtrekt) en dat we dan weer overgaan tot de orde van de dag. Zonder dat we elkaar in het hokje van aansteller plaatsen.