Carina Nieuwenweg

Blog: CV pimpen

Hoe zorg je dat jouw CV onweerstaanbaar is voor bedrijven, vraagt blogger Carina zich af. Alleen lijken op die vraag geen eenduidige antwoorden te bestaan.
Carina Nieuwenweg

Wanneer het gaat over hetgeen bedrijven zoeken in toekomstige werknemers lijkt het alsof iedereen de waarheid in pacht heeft. CV pimpen is helemaal in. Een bestuursjaar doen want ‘dat staat goed op mijn CV’. Of niet te veel energie steken in het halen van hoge cijfers want ‘bedrijven kijken daar toch niet naar.’ Zit hier een kern van waarheid in of is zijn het excuses om leuke dingen te kunnen doen?Vreemd genoeg spreken mensen elkaar hierin tegen. Studenten die erg actief zijn met commissie- of bestuurswerk hoor ik vaak zeggen dat bedrijven toch niet naar cijfers kijken, maar of je jezelf naast je studie hebt ontwikkeld. De cum-laudestudenten roepen weer dat bovengemiddeld scoren je aantrekkelijker maakt. Want er zijn meer studenten die commissiewerk hebben gedaan dan cum-laudeafgestudeerden.Een voorbeeld in dit lijstje was een student die na zijn vwo- een hbo-opleiding ging doen, want ‘bedrijven hebben het allerliefst een vwo’ers met hbo-diploma. Dan heb je namelijk wel de brains maar ook de sociale en praktische vaardigheden’.

Toen ik een recruiter vroeg wat mij nou aantrekkelijker maakt voor een bedrijf (bestuurswerk, hoge cijfers of toch hbo) schepte dat niet veel duidelijkheid. ‘Het gaat om het totaalplaatje.’ Waarschijnlijk heeft ze helemaal gelijk. Maar nu weet ik nog niet hoe je nou het beste je CV kan pimpen. ‘Het helpt natuurlijk wel als je weet bij wat voor soort bedrijf je straks wilt solliciteren.’ Klinkt logisch. Verrassend genoeg zijn er meer studenten die weten hoe ze zichzelf aantrekkelijker kunnen maken voor ‘het bedrijf’ waar ze straks gaan solliciteren dan studenten die weten welk of wat voor bedrijf dat precies is.Veel duidelijker vind ik de reactie van een UWV-werknemer. ‘De werkelijkheid is helaas dat de kans veel groter is dat iemand je op gesprek laat komen omdat je hetzelfde genre boeken leest – als je dat toevallig op je CV hebt gezet – dan vanwege het vrijwilligerswerk dat je hebt gedaan bij een bedrijf waar zij nog nooit van heeft gehoord.’Vergeet die commissieklus of hbo-opleiding dus maar als je het toch enkel doet om je CV te pimpen. Gelukkig kunnen we dit soort dingen ook doen omdat het gewoon leuk is.

Carina is derdejaars student BSc Moleculaire levenswetenschappen. Zij blogt eens in de twee weken op Resource-online.