Jan-Willem Kortlever

Blog: Business as usual

Wageningen University staat weer op nummer 1 in de Keuzegids. Business as usual, blogt Jan-Willem Kortlever.

Veel dingen gaan zoals ze gaan, en niemand kijkt er echt van op. In het studentenleven is het niet anders. Iedereen zeurt over vakken die slecht georganiseerd zijn, maar niemand die er echt een punt van maakt. Iedereen verslaapt zich wel eens waardoor het groepswerk in de knel komt, maar uiteindelijk accepteren we die laatkomers zonder commentaar. Afgelopen week stonden we weer op nummer 1 in de Keuzegids. Maar ach, ook dat lijkt steeds meer business as usual te worden. Niemand kijkt er van op, en niemand heeft het er over.

Ik fantaseerde hardop wat er gebeurd zou zijn als de Keuzegids Wageningen University op plaats 5 zou hebben gezet en de universiteit van Amsterdam op plaats één. Die hebben tenslotte de afgelopen tijd hard nagedacht wat universiteit zijn nu precies inhoud, dus dat zou zich ook moeten uiten in de lijst. Iedereen (vooral in het bestuurscentrum) zou op z’n achterste benen staan, want wij hebben tenslotte toch de mooiste gebouwen, wij hebben een goede student-docent ratio, wij hebben geen klagende studenten (niet kritisch, noemde ik dat ooit) en wij hebben toch zo veel praktijk onderwijs? Juist. Maar maakt dat je de beste universiteit? Als ik die gids moet geloven wel. En tot op zekere hoogte zijn het ook wel criteria die er toe doen. Wat lastig blijft is of studenten iets kunnen zeggen over de inhoud van het onderwijs van de universiteit. Wel over de ervaring ervan, maar is dat de juiste weergave? Een deel van de ranking bouwt op de mening van experts. Ook deze mening is natuurlijk tot op zekere hoogte arbitrair, maar doet de geloofwaardigheid van de Keuzegids wel goed.

Ik denk dat een jaartje op plaats 5 eindigen geen kwaad kan. Dat zou tot nadenken stemmen over welke punten verder verbeterd kunnen worden. Maar goed, we stonden gewoon op 1. En dat is best leuk, maar niet meer dan dat. Niemand wordt een beter mens van het studeren aan de beste universiteit van het land, maar verder klinkt het wel leuk.

Jan-Willem doet de master Biosystems Engineering. Volg hem op Twitter: @JanWillemK