Romy Appelman

Blog: Burger

Toen ik ging studeren, ben ik volledig in het studentenleven gedoken. Studentenvereniging, feesten, colleges, op kamers, de hele rambam. Ik ontdekte een parallel universum dat onbekend blijft voor de meeste Nederlanders: de studentenwereld.

Studenten hebben hun eigen ritme, regels, verenigingen, kroegen en zelfs hun eigen taal. Elke (ex)student weet waar ik het over heb: het studentenleven is niet te vergelijken met het leven van de gemiddelde Nederlander, oftewel ‘burger’. Burgers feesten in het weekend, studenten doordeweeks. Burgers slapen ’s nachts en werken overdag, bij studenten gaat dit at random. Burgers werken voor hun geld, studenten niet. Burgers die 21 glazen per week drinken zijn alcoholisten, studenten niet. Een echte student vindt zichzelf daarom geen burger.

Ook negatieve definities (antoniemen) van burger komen in het spraakgebruik voor: militairen, schippers en boeren duiden anderen dan zichzelf aan als burgers. […] De uitdrukking burger wordt op gelijke wijze ook gebruikt in kringen van woonwagenbewoners, kermisexploitanten en andere ambulante groepen.

Bron: Wikipedia

Het studentenleven is fantastisch. Het is de tijd waarin je transformeert van puber naar volwassene, ongestoord door welke regels dan ook. Wat betreft mijn studententijd heb ik verschillende ambities en één daarvan is er zo veel mogelijk van genieten en er zo lang mogelijk over doen. Het wordt me door DUO en de politici niet gemakkelijk gemaakt, maar ik doe mijn best.

Verbazend genoeg lijkt niet iedereen die mening met mij te delen. Tijdens de AID heb ik met behoorlijk wat nieuwe studenten gesproken en de algemene indruk die ik kreeg was dat studenten burgerlijker worden. Ze blijven bijvoorbeeld thuis wonen of ze durven niet bij een vereniging omdat ze eerst het studeren een jaartje willen aankijken. Ik zou tegen alle nieuwe studenten van Wageningen willen zeggen: geniet van je studententijd! Ga op kamers, al betaal je je blauw. Ga bij een vereniging ook al ben je bang dat het je studiepunten gaat kosten. Ga in dat bestuur als je dat leuk vindt, ook al kost het je een jaartje extra. Laat je door alle burgerlijke druk van buiten niet vroegtijdig het burgerlijke bestaan in drukken. Want na je studententijd wacht de afgrond: het burgerbestaan. En dat duurt nog de rest van je leven.