Carina Nieuwenweg

Blog: Blokdoping

Blokdoping. Zo worden middelen als amphetamines of methylphenidates bij onze zuiderburen genoemd. Het Leuvense studentenblad Veto constateert dat er niets over het gebruik van middelen zoals Ritalin in het universiteitsbeleid is opgenomen. Blogger Carina vraagt zich af hoe dat in Wageningen zit.
Carina Nieuwenweg

Als het aan de Leuvense toxicoloog Jan Tytgat ligt worden studenten aan de KU Leuven voortaan getest op dopinggebruik bij tentamens. ‘In een eerlijke wereld zijn examenresultaten na gebruik van Rilatine niet terecht. Het is immers een vorm van doping voor de hersenen’, schrijft Tytgat in studentenblad Veto.

Een officiële woordvoerder van de universiteit ziet dopingcontrole niet zitten, maar vreemd is het wel dat de unief (Vlaams voor uni) hier niets over in haar beleid of examenreglement heeft opgenomen. En dat terwijl in Leuven één op de 16 studenten wel eens Rilatine (of Ritalin, zoals wij het middeltje in Nederland noemen) gebruikt.

Hoe zit dat eigenlijk met de WUR? Waar in Leuven één op de 16 studenten wel eens ritalin heeft gebruikt, hoor ik hier in Wageningen weinig studenten over dit ‘wondermiddeltje’. En dat terwijl de gemiddelde Wageningse student niet vies is van een pilletje hier en daar.Examenreglement WURHet studentenstatuut van de WUR is er ook niet echt duidelijk over. In de regels en richtlijnen wordt fraude gedefinieerd als:

Ieder bedrieglijk handelen of nalaten van of namens de student dat het vormen van een juist oordeel over de kennis, inzicht en / of vaardigheden van de student geheel of gedeeltelijk onmogelijk maakt.

Tjah, valt hier het nemen van amphetamines of methylphenidates ook onder? Het zijn middelen die de concentratie en productiviteit verhogen. De vraag is wat precies het verschil is tussen de student die een flink bakkie leut nodig heeft en de student die met behulp van een pilletje een studiemarathon houdt.

Wat is het verschil is tussen de student die een flink bakkie leut nodig heeft en de student die een pilletje slikt?

Menig psycholoog en zelfmanagement boek spreekt over technieken om de concentratie te verhogen: meditatie, gezond leven, plannen. Alles voor een goede concentratie en verbeterde studieresultaten. Nu is datzelfde effect te bereiken met een simpel pilletje. Wat maakt dat de student die een pilletje voor de concentratie slikt een fraudeur is en de mediterende, koffieleutende student niet? Het meest optimistische onderzoek stelt dat het gebruik van Ritalin 10% extra aan punten kan opleveren. Maar zelfs daar zijn experts het niet over eens.TopsportDe cijfers liegen er niet om. In Antwerpen slikt één op de negen van de studenten geneeskunde wel eens Ritalin. Uit een onderzoek in 2015 blijkt dat ook in Nederland ongeveer één op de negen studenten ‘blokdoping’ gebruikt. Bijna alle beleidsmedewerkers spreken over het ‘aanpakken van studenten’. Zouden we ons niet moeten afvragen waarom studenten zich aan het middeltje vergrijpen? Met termen als blokdoping begint studeren steeds meer op topsport te lijken waar elke decimaal na de komma verschil maakt. Misschien is de toename van Ritalin-gebruikers ook te wijten aan de toenemende competitiviteit onder studenten.

De vicerector van de KU Leuven stelt in ieder geval niet graag behandeld te worden door een arts die al zijn examens op Rilatine haalde. Tjah, persoonlijk word ik niet graag behandeld door een arts die in zijn studententijd alleen maar in de studieboeken heeft gezeten en de sociale empathie heeft van een garnaal. Het is maar net hoe je het bekijkt.