Student - 5 oktober 2015

Blog: Bèta doet een alfa-minor

3

‘Military Science and Leadership’ heb ik mijn minor gedoopt. Ik volg vakken aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda, over onder andere militair leiderschap en militaire geschiedenis. Als ik mensen vertel dat ik normaal ‘Moleculaire Levenswetenschappen’ studeer, is de reactie meestal ‘huh?’, ‘wat?’ of iets anders in die trant.

Die keuze lijkt inderdaad niet echt voor de hand liggend. De rode draad voor mij is simpel. Onderzoeken welke lessen op het gebied van militair leiderschap interessant zijn voor de academische- en bedrijfswereld.

Nu de eerste tentamens er al weer aankomen merk ik pas hoe wezenlijk verschillend een betà- en gammastudie zijn. Waar je als bètastudent vooral de niet-menselijke natuur bestudeert is nu het menselijk handelen onderwerp van studie. En dat vergt toch een hele andere manier van denken. Na het lezen van het eerste hoofdstuk vol theorieën over welk gedrag een effectief leider noodzakelijk vertoont, had ik maar één vraag: ‘Meneer, wat moet ik hiervan uit mijn hoofd leren?’ Niet omdat ik ongeïnteresseerd rijtjes wilde gaan stampen. Maar bij de meeste bètavakken gaat het vooral om concepten en formules die we een dag later concreet kunnen toepassen bij een practicum. Het antwoord was simpel: ‘Uit je hoofd leren? Je moet het gewoon snappen en toepassen.’

Hebben we als bètastudenten wel genoeg aan één vak ethiek en één vak mondeling presenteren

Het was even wennen, maar na een paar lessen had ik de omslag gemaakt. Het zette me wel aan het denken. Deze verandering van perspectief kan alleen maar meerwaarde hebben voor mij. Als afgestudeerd academicus moet ik straks niet alleen een goede onderzoeker zijn, maar bijvoorbeeld ook mijn onderzoek kunnen verkopen.

Zouden studiebegeleiders studenten niet meer moeten stimuleren om tijdens de minor iets compleet anders te gaan doen? Dat past immers goed bij de “T-shaped” student die Wageningen UR voor ogen heeft. Een student die in eerste instantie breed is opgeleid en zich daarna verder specialiseert. Stimuleren dat studenten zich breed ontwikkelen is ook niet zo gek wanneer je bedenkt dat de meeste werkende Nederlanders iets anders doen dan waarvoor ze zijn opgeleid.

En hebben we als bètastudenten dan wel genoeg aan één vak ethiek en één vak mondeling presenteren? De vraag is natuurlijk hoe “T-shaped” we de studenten willen hebben. Of, eigenlijk, hoe T-shaped jij straks als Master of Science (of Master of Arts) zelf wilt zijn. Als iemand mij om een minor-advies vraagt, dan is mijn antwoord: Overweeg eens iets totaal anders!

Re:acties 3

  • Lebo_Steef

    Goh, heerlijke column over dat wat iedereen al wist.

    Reageer
  • Janet uit Valthermond

    Mooi geschreven Carina. Eindelijk heb je je draai gevonden zo te zien. Succes dame. Ik blijf je volgen. x

    Reageer
  • Anne

    Leuk stuk en veel beter dan je vorige!

    Reageer

Re:ageer