Jan-Willem Kortlever

Blog: Balkenende

Een toespraak van oud-premier Jan-Peter Balkenende vorige week was volgens blogger Jan-Willem Kortlever een verademing in deze tijd van hypes en oneliners.
Jan-Willem Kortlever

Afgelopen donderdag bezocht ik een ondernemersevent in het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht, georganiseerd door IFES-Nederland (International Fellowship of Evangelical Students). Het academiegebouw in Utrecht straalt allure uit, en staat symbool voor de rijke geschiedenis van de universiteit. Aan de muren hangen schilderijen van vroegere hoogleraren en rectores magnifici, waardoor je je jaren terug in de tijd waant. En ik waande me zeker terug in de tijd, want de hoofdspreker die avond was oud-premier Jan-Peter Balkenende. Het thema was ‘duurzaam ondernemen’. Sceptisch als ik ben over dit onderwerp was ik benieuwd wat hij daar over te vertellen had.

Balkenende is tegenwoordig voorzitter van de Dutch Sustainable Growth Coalition, een platform van acht Nederlandse multinationals die zich inzetten om tot duurzamere en efficiëntere producten en productiemethoden te komen. Het inleidende referaat was verademend. Ik proefde bij Balkenende een gevoeligheid en daadkracht die ik bij onze huidige kabinetsleden nogal eens mis. Hij vertelde over zijn loopbaan, en hoe hij uiteindelijk minister-president werd. ‘Je denkt dat je partijleider wordt vanwege je inhoudelijke kant, maar uiteindelijk gaat het gewoon over je haar, je bril en je pak.’ Vaak gaat het zo met mensen die ideeën hebben waar niet iedereen het mee eens is. De boodschap wordt verdoezeld of ondergesneeuwd door randzaken of een ongezonde focus op bepaalde aspecten van een persoon. Zijn verhaal over het zoeken naar nieuwe manieren om de toekomst in te gaan inspireerde en voelde echt.

Wat mij betreft gaan we terug naar de inhoud. Momenteel wordt de publieke opinie te veel bepaald door de mensen die het hards roepen, en wordt de inhoud overstemd door oneliners die je doen geloven dat je toch echt mee moet doen met alle hypes. Ik heb respect voor ondernemers die, zonder het aan de grote klok te hangen, zich inzetten om hun bedrijfsvoering efficiënter en duurzamer maken. Het zou geen issue of keurmerk moeten zijn, maar de normaalste zaak van de wereld.

Volg Jan-Willem op twitter: @JanWillemK