Carina Nieuwenweg

Blog: Avondcolleges

Komend academisch jaar wordt aan Wageningen University met avondcolleges geëxperimenteerd. Blogger Carina Nieuwenweg twijfelt of de stem van studenten voldoende door zal klinken tijdens de evaluatie.
Carina Nieuwenweg

Volgend jaar begint de pilot voor avondcolleges. In ieder geval voor tien procent van de studenten. Want, zo stelt het Raad van Bestuur, dat valt binnen hetgeen ze mogen doen zonder toestemming van de studentenraad. Ik vraag me af of de Raad van Bestuur verbaasd gaat reageren als blijkt dat studenten het toch niet zo leuk vinden. Of nee, eigenlijk vraag ik me vooral af of ze überhaupt met een enquête op de proppen gaan komen waarin je je kunt uitlaten.

Ja, dat soort enquêtes bestaan. Waarbij de slechts mogelijke uitkomst ‘minder positief’ is, in plaats van negatief. Waarbij gevraagd wordt of je liever avondcollege op de vrijdag of de maandag hebt in plaats van: geen van beide. Als je daadwerkelijk wil weten hoe studenten hierover denken, had je dan niet van te voren meer het gesprek moeten aangaan? Bijvoorbeeld om uit te zoeken welke positieve voorwaarden je er tegen over kunt zetten. Het geluid vanuit het studentenleven is immers duidelijk.

Op zich ben ik helemaal voor ‘flextijden’ in plaats van verder bijbouwen. Waarom nog een Orion uit de grond stampen als het Orion zo’n 13 uur per dag leeg staat. En ik persoonlijk zag ook wel wat voordelen in avondcolleges: bijvoorbeeld dat als je een periode avondcolleges hebt, je op maandagochtend vrij bent. Heerlijk, hoef je niet zondagavond naar Wageningen te treinen.

Helaas bleven dat soort voordelen en voorwaardes uit. De studentenraad doet nu haar best te zorgen dat de pilot in ieder geval niet aan eerstejaars wordt opgedrongen. Maar het had veel mooier kunnen zijn. Een bepaalde mate van voorspelbaarheid bijvoorbeeld zodat je je bijbaantjes en commissiewerk erop kunt aanpassen. Dat je voor een heel academisch jaar zeker weet dat je op dinsdag en donderdag avondcolleges zou kunnen hebben. Maar nooit op de andere dagen. Hoewel dat laatste lastiger wordt als je niet nominaal loopt.

En wat vinden docenten er eigenlijk van? Zien zij het wel zitten om s’ avonds nog les te moeten geven? Of vallen zij buiten de te evalueren groep.

Laten we hopen dat studenten kritisch blijven en geen genoegen nemen met zo’n evaluerende enquête waarbij de uitkomst al vast staat.