Blog Angelo: Kleeft er bloed aan WUR’s computerbeleid?

Op een vrijwel uitgestorven campus, zwoegde Angelo aan zijn thesis op een WUR-computer. Van HP. De keuze voor dat merk, roept vragen bij hem op.
Angelo Braam

De campus was rustig de afgelopen maanden. Thuisblijven was verstandig, maar het fulltime thesis schrijven werkt aanzienlijk beter op een WUR-computer dan op mijn laptopje. Vandaar dat ik – als één van de weinigen – de campus de afgelopen tijd bewoonde. Dat leidde tot een aantal gedachten over het computerbeleid van de universiteit.

Bring your own device (BYOD), luidde het nieuwe computerbeleid dat ergens halverwege vorig jaar werd geïntroduceerd. Om flexibiliteit voor studenten te verhogen op de campus (lees: om nog verder te kunnen groeien), worden studenten aangespoord hun eigen laptop aan te schaffen zodat geleidelijk de openbare computers plaats kunnen maken voor ‘flexibele’ lesruimtes. Als bestuurslid van een studievereniging heb ik veel discussies bijgewoond over het thema en studenten zagen meer nadelen dan voordelen. Helaas heeft de mening van studenten het beleid niet tegen kunnen houden: WUR heeft groei-incentieven en BYOD zal er komen!

…en de bieb is dicht

De coronacrisis bleek een excellente gelegenheid om het nieuwe computerbeleid door te duwen; we zijn nu immers gewend geraakt aan online onderwijs en als je nu nog geen goede laptop hebt, moet je wel onder een steen hebben geleefd. Ik vraag mij trouwens wel af hoe de minderbedeelde studenten zonder laptop daarmee om zijn gegaan. Lijkt me lastig. Langzaamaan begonnen onlangs alle computers uit Forum te verdwijnen. Communicatie hierover was nihil, lekker dan als je afhankelijk bent van een WUR-computer. Een handjevol is nog beschikbaar in de bieb, helaas is die maar beperkt open. Daarmee lijkt het alsof het herfsttij der computerdagen van WUR is aangebroken.

Het einde van dit tijdperk bleek duidelijk na het mailtje van deze week over de onderwijsplannen voor aankomend academisch jaar: Arrange a proper laptop and necessities to study successfully (Brecht & Mol, 2020). BYOD wordt dus werkelijkheid, mede mogelijk gemaakt door corona. Het zij zo, kritiek van studenten zal er altijd zijn en de nieuwe eerstejaars zullen niet beter weten. Bovendien zullen ze gauw gewend zijn aan werken op de eigen laptop, dus ik heb er vrede mee. Althans, tot ik mij ging verdiepen in de laptops die WUR aanbiedt.Boycot HPAl die laptops zijn van HP en dat merk is nogal in opspraak geraakt de afgelopen jaren. Het Amerikaanse bedrijf is namelijk verantwoordelijk voor het BASEL-systeem, de technologische infrastructuur van de Israëlische checkpoints waar dagelijks mensenrechten van Palestijnen worden geschonden. Volgens mensenrechtenorganisatie Who Profits, profiteert HP gigantisch van deze activiteiten en draagt het bij aan de instandhouding van de Israëlische bezetting.

Door HP-laptops te promoten bij studenten werkt WUR, al dan niet bewust, mee aan deze praktijken.Talloze organisaties zoals Jewish Voice for Peace en de BDS-Movementroepen op tot een boycot van HP vanwege het profiteren van mensenrechtenschendingen. Als we geen kritische discussie kunnen hebben over of BYOD wel goed beleid is, kunnen we het dan alsjeblieft wel hebben over de ethische gevolgen ervan? Kom op WUR, boycot HP!

Angelo Braam is derdejaars bachelorstudent International Development Studies en onlangs teruggekeerd van een exchange in Jeruzalem.