Jan-Willem Kortlever

Blog: Algemene kennis

Blogger Jan-Willem denkt dat de communicatieafdeling van Wageningen UR heeft zitten slapen. Onze universiteit doet namelijk niet mee met Universiteitsstrijd, een nieuw programma van de publieke omroep.
Jan-Willem Kortlever

Onze universiteit heeft het niet voor elkaar gekregen om drie studenten te vinden die geschikt genoeg zijn om mee te doen met Universiteitsstrijd, een nieuw programma van de publieke omroep. Het hoe en waarom bleef een beetje vaag, maar waarschijnlijk hebben ze op decommunicatieafdeling zitten slapen en de uitnodiging niet adequaat behandeld.

Toen de eindbaas van de communicatieafdeling, Marc Lamers, gevraagd werd naar de gang van zaken, had hij een nogal vreemde uitleg. Ze hadden er eigenlijk niet goed naar gekeken. Daarnaast bleek het ook erg lastig om een paar geschikte studenten te vinden die genoeg algemene kennis hebben zodat we geen enorme flater zouden slaan.

Volgens meneer Lamers hebben we hier specifieke kennis, geen algemene. Voor Wageningen een gemiste kans, want we hadden mooi aan het grote publiek kunnen laten zien dat we echt niet achterlijk zijn hier.

Toen ik het las, schrok ik een beetje. Als wij, Wageningse studenten, alleen kennis van specifieke terreinen hebben, is het slecht met ons gesteld. Als je niet in staat bent je kennis te plaatsen in een groter plaatje, is die kennis ronduit waardeloos.

Algemene kennis over de maatschappij, over hoe zaken zich tot elkaar verhouden en over wie aan welke touwtjes trekt bijvoorbeeld, is essentieel om de wereld te begrijpen en je kennis relevant te maken. Dat het in Wageningen nogal eens schort aan deze kant van de medaille is wel bekend, maar geen reden om niet mee te doen aan een spelletje op TV.

Hopelijk was het Lamers te doen om het falen van z’n afdeling te verbloemen, en meent hij dat van die algemene kennis niet echt. Als ze gewoon op tijd waren gaan zoeken, hadden we een prima team kunnen afvaardigen.

Als meneer Lamers wel gelijk heeft, dan moet er snel iets veranderen en moet de universiteit zorgen dat haar studenten ook wat algemene kennis wordt bijgebracht.

Laten we hopen dat hij een grapje maakte, maar zoals iedere grap bevat ook deze vast een kern van waarheid.