Student - 13 mei 2020

Blog: Academisch herkauwen

tekst:
Angelo Braam
1

De eerste periode van onze nieuwe online realiteit zit er op. Blogger Angelo Braam krijgt heimwee naar het fysieke onderwijs.

Ondanks de grote voordelen van het nieuwe normaal (zie vorige blog), krijg ik langzaamaan heimwee naar fysiek onderwijs. En dan bedoel ik niet alleen naar het menselijk contact, het is ook heimwee naar effectief leren. Online onderwijs heeft wel degelijk een negatief effect op mijn educatieve output.

Discussie
Ik moet wel zeggen, sociale studies zoals mijn opleiding International Deveopment Studies lenen zich goed voor thuisstudie. Met een werklast die al voor 80 procent uit zelfstudie bestaat, zijn de afgelopen maanden qua studeren niet wezenlijk anders geweest. De basis van een werkweek bestaat uit het doorspitten van zo'n acht wetenschappelijke papers; daar hoeft geen collegebank aan te pas te komen. En die paar uurtjes per week aan hoor- en werkcolleges, die kan ik wel missen. Dacht ik.

Dat bleek iets te snel gedacht. Terugkijkend op afgelopen periode vraag ik mij af wat ik geleerd heb. We zijn weer doodgegooid met abstracte concepten, zoals wel vaker. Maar nu was er nauwelijks ruimte om deze concepten te bediscussieren. Terugdenkend aan vorig jaar: na drie weken heftige discussies over de negatieve effecten van consensuspolitiek viel bij mij eindelijk het kwartje. Nu blijven vage theorieën voor mij vage theorieën. Discussie is de essentie van werkcolleges en dat blijkt nu volop, nu het interactieve leren plaats heeft gemaakt voor een éénrichtingsverkeer van informatie.

Terugkijkend op afgelopen periode vraag ik mij af wat ik geleerd heb

Herkauwen
Dit werd mij eens te meer duidelijk vanochtend tijdens mijn eerste online examen. Toen er gevraagd werd om kritisch op concepten als feminist epistemologies en notions of place in conservation te reflecteren, was het resultaat helaas geen goed afgewogen eigen kijk op zaken die ik normaal gesproken zou hebben gekregen door discussies tijdens colleges. Sterker nog, mijn antwoorden waren keer op keer herformuleringen van wat leraren ons middels filmpjes proberen bij te brengen. Academisch herkauwen was het. Heb ik daar wat van geleerd? Niet genoeg ben ik bang.

Niet mogelijk?
Dat het stoeien met concepten en heftige discussies deze periode zijn uitgebleven betekent niet dat goed online onderwijs niet mogelijk is. De online leeromgeving is halsoverkop opgezet en ik moet zeggen dat de docenten daarmee een topprestatie hebben geleverd. Opdrachten in de vorm van blogbijdragen en samenvattingsfilmpjes wisten de student op een nieuwe, creatieve manier uit te dagen. Creatieve oplossingen om het stoeien met abstracte concepten online te integreren zijn er zonder twijfel ook en wellicht wordt daar al aan gewerkt.

Ik heb deze periode meer geleerd over het bakken van brood dan over rurale sociologie

Vooralsnog moet ik zeggen dat ik deze periode meer geleerd heb over het bakken van brood, het zingen van liedjes en het telen van aardappelen dan over rurale sociologie. Maar hé, die dingen wilde ik altijd al leren. De sociologie kan wel wachten tot we weer fijn in de collegebanken zitten.

Angelo Braam is derdejaars bachelorstudent International Development Studies en onlangs teruggekeerd van een exchange in Jeruzalem.

Re:acties 1

  • Housemate

    I confirm that Angelo learnt a lot about making amazing bread. ;)

    Reageer

Re:ageer