Blauwe Kamer in docu Ruben Smit

Geen road movie, maar een ultieme boat movie. Zo beschrijft Ruben Smit, filmmaker en oud-student en -medewerker van Wageningen UR, zijn nieuwe documentaire ‘Levende Rivier’.

Foto: Ruben Smit in de kano voor de documentaire ‘Levende Rivier’

In zijn televisiedocumentaire vaart de maker van succesfilm ‘De Nieuwe Wildernis’ in een kano door het rivierenlandschap van Nederland: van de Duitse grens tot de monding in zee. Onderweg vertelt de ecoloog ‘natuurverhalen’. Smit wil de kijker het gevoel geven dat hij/zij een beetje meevaart, met Smit als gids.

Wageningen is het toneel voor een deel van de documentaire. Er is namelijk ook gefilmd in natuurgebied De Blauwe Kamer. Smit: ‘In Wageningen liggen mijn wortels als ecoloog, en De Blauwe Kamer is samen met de Millingerwaard de bakermat van het nieuwe rivierenlandschap. Daarnaast is het een prachtige plek. Je hebt waanzinnige uitzichten vanaf de stuwwal. Ik ben wel een beetje verliefd op dat landschap.’

Smit heeft voor deze documentaire ook samengewerkt met Wageningse onderzoekers van NIOO en Alterra. Hij heeft plannen om zich met zijn filmbedrijf te vestigen op de campus, om zo nog makkelijker samen te kunnen werken met Wageningse onderzoekers.

De ecoloog verwacht met ‘Levende Rivier’ niet het succes te evenaren van de bioscoopfilm ‘De Nieuwe Wildernis’. Hij werkt nu met een kleiner budget en een kleiner team. ‘Ik ben al blij als er een groep mensen door gefascineerd raakt. Of dat er duizenden, tienduizenden of honderdduizenden zijn, dat merken we wel.’

Op 18 december zendt de VARA de documentaire uit. Bij Vroege Vogels was op 1 december al een preview te zien en op 8 december toont het televisieprogramma nog meer beelden. Smit maakt ook een bioscoopversie, die waarschijnlijk in het najaar van 2016 in de bioscoop komt.

Trailer van ‘Levende Rivier’