Wetenschap - 1 januari 1970

Biosector moet gemakstrend volgen

De vraag naar biologische producten kan stijgen als in de marketing van biologisch voedsel meer nadruk wordt gelegd op gemak en genieten.

Dat blijkt uit onderzoek dat het Landbouw Economisch Instituut (LEI) met Praktijkonderzoek Plant & Omgeving deed naar de marketing van biologische producten. Consumenten die al veel biologisch voedsel kopen zijn door marketing niet over te halen om nog meer te kopen. Bovendien hangt rond deze ‘zware gebruikers’ nog steeds het geitenwollensokken imago.
Marketing van biologisch eten moet zich richten op de light users voor wie de biologische productiewijze niet voldoende reden is om de meerprijs voor biologisch neer te tellen. Deze tachtig procent van de consumenten koopt toch af en toe iets biologisch in de supermarkt, omdat ze het toevallig tegenkomen, of het gezonder of lekkerder vinden. Terwijl de diehard biologische consumenten maar drie of vier procent uitmaken.
De onderzoekers stellen in het rapport, dat het LEI vorige week uitbracht, dat de heersende food trends gemak, gezondheid, genieten, goed gedrag en voedselveiligheid zijn. Biologische producten scoort van zichzelf goed op ‘gezond’ en ‘goed gedrag’. Als in de marketing van biologisch voedsel meer nadruk wordt gelegd op gemak en genieten, kan het aandeel biologisch in de verkoop stijgen. Daarbij moeten verpakking, producteigenschappen, afzetkanaal, prijs, promotie en plek in het winkelschap met elkaar overeenkomen. Bij een biologisch product hoort een verhaal over de productiewijze in een vorm die aansluit bij de belevingswereld van de consument, aldus het rapport. Het moet dus niet te ingewikkeld worden. / JT

Re:ageer