Wetenschap - 26 april 2007
Biologische kiloknaller in opkomst
Sommige liefhebbers van biologische productie vinden dat die zo natuurlijk mogelijk moet zijn. Zij geven de voorkeur aan kleinschaligheid en streekgebonden verkoop. Wessel Jansen vertelde tijdens de discussie over zijn internetbedrijf www.streekexpresse.nl, dat producten van biologische boeren rondom Wageningen aan de man brengt in de regio. Jansen brengt wekelijks bij circa veertig klanten verse groente aan huis.
Heel sympathiek, maar erg veel groei zit daar niet in. Dat wil hij ook helemaal niet, zegt Jansen, want het gaat prima zo. ‘En het hoeft ook niet, want vele kleintjes maken één grote.’ Tien procent van de biologische afzet vindt plaats via bedrijfjes als Streekexpresse. ‘En mijn bedrijf is wel beeldbepalend voor de biologische markt. Dat zijn de biologische groenten die in plastic bij de discounter liggen niet.’
Maar de doelgroep van het bedrijf van Wessel Jansen is een heel andere dan de mensen die bij de prijsvechter biologische levensmiddelen kopen, zegt ir. Marieke Meeusen, onderzoeker bij het LEI en kenner van de biologische sector. Dus beide ontwikkelingen zitten elkaar niet in de weg, vindt zij. Uit onderzoek blijkt dat er binnen de biologische afzet verschillende ketens te onderscheiden zijn, elk met hun eigen type product, afzetkanaal en consumenten. De biologische sector, concludeert Meeusen, moet de afzet differentiëren om alle kansen te benutten, en dus naast de natuurvoedingswinkel, de boerenmarkt, internet en de betere supermarkt, ook biologische producten aanbieden bij de discounter.
Jaap Schouls, bestuurslid van de KLV-studiekring en organisator van de discussie, vindt het onderzoek overtuigend. ‘Het blijft een lastige discussie wat nou wezenlijk is aan de biologische productie. En als er een heel nieuwe doelgroep aangesproken kan worden door producten aan te bieden in de discounter, dan moet je dat doen.’