Cultuur
Gebouwen

Bijzonder hout ingestuurd voor kunstwerk Orion

In het Oriongebouw zijn twee bijzondere houtfragmenten binnengekomen. Het geschenk van een Wageningse alumnus moet deel gaan uitmaken van een nieuw kunstwerk.

De twee blokjes hout met brief. (Foto: Ronald van Drie)De twee stukjes hout zijn opgestuurd door Xander van der Burgt vanuit het Verenigd Koninkrijk, nadat hij over de inzamelingsactie las in Wageningen World. Hij vond de houtblokjes in 1993 op een afvalhoop van een bosbouwbedrijf in de Dominicaanse Republiek. Hij was in dat jaar naar het Caribische eiland afgereisd voor een onderzoek naar groeiringen in een lokale dennensoort. Een project voor duurzamere houtoogst. De alumnus stuurde het hout op omdat hij het leuk vindt dat het nu een goede bestemming krijgt. Van der Burgt stuurde het hout op vanuit Engeland. Al tien jaar lang werkt hij daar voor de Royal Botanical Gardens, ook wel het Kew genoemd. De alumni heeft nog steeds een band met Wageningen. Hij vertelt dat hij nog vaak vrienden bezoekt in de stad en dat hij vaak gebruikmaakt van de bibliotheek van de universiteit. ‘De online publicaties zijn heel erg handig voor mijn werk,’ zegt Van der Burgt.

Wereldbol

De kunstenaar Diederick Kraaijeveld wil een wereldbol maken die in het gebouw komt te hangen. Bij de balie in het Orion kunnen mensen hout inleveren waar hij de sculptuur van gaat maken. Kraaijeveld is blij met het hout. ‘Hoe meer mensen een plankje meenemen, hoe meer internationaal het kunstwerk wordt. En hoe meer het een kunstwerk van alle Wageningers wordt! Ik hoop dat er nog honderden plankjes komen, ieder met z’n eigen unieke verhaal.’Het hout voor het kunstwerk van Kraaijeveld kan nog tot 19 september ingeleverd worden aan de balie van het Orion-gebouw.

Het ingezamelde hout bij de balie in Orion (Foto: Ronald van Drie)Het ingezamelde hout bij de balie in Orion (Foto: Ronald van Drie)