Bijna vijfhonderd studenten willen op uitwisseling

Een recordaantal van 496 WUR-studenten heeft een aanvraag ingediend voor uitwisselingsprogramma’s in het aankomende academische jaar. Ten opzichte van dit jaar is dat een toename van 7 procent. Uit alle aanvragen zijn er 469 studenten geselecteerd om een partneruniversiteit te bezoeken. 50 aanvragers waren masterstudenten, de rest bachelorstudenten.
Jessica Bernard

Foto: Shutterstock

Het aantal uitwisselingsaanvragen is bij de WUR de laatste jaren sterk gegroeid. Het lijkt er echter op dat deze groei iets afneemt; 7 procent is beduidend lager dan de 26 procent groei in de voorgaande twee jaren. Het aantal binnenkomende uitwisselingsstudenten lijkt zich ook te stabiliseren met 346 studenten in 2016-2017 en 337 in 2015-2016.

Uitwisselingsprogramma’s zijn wereldwijd een wezenlijk onderdeel geworden van universitaire opleidingen. Wageningen ie hierop geen uitzondering, met meer dan 171 partneruniversiteiten die mogelijkheden bieden voor studentenuitwisseling. Van deze 171 partners zijn er 33 universiteiten buiten de EU.

De populairste uitwisselingsbestemmingen onder WUR-studenten zijn Ierland, Denemarken, Australië, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten. Het aantal aanvragen voor universiteiten in Azië en Latijns-Amerika is nog steeds relatief laag.

De populairste instellingen zijn de University of Cork met 2 posities, de University of Copenhagen met 7 en de University of British Columbia met 8 posities. De universiteit met het hoogste aantal plekken is de Norwegian University of Life Sciences in Ås (Noorwegen), die 33 plekken biedt. Dat maakt het dan ook een van de meest populaire bestemmingen onder de EU-universiteiten.

Volgens Esther Heemskerk, Institutional exchange coordinator van WUR, ‘was het huidige uitwisselingsseizoen succesvol in het plaatsen van ongeveer 95 procent van alle aangemelde studenten bij de universiteit van hun keuze’. In dit seizoen was er tevens een daling van het aantal aanmeldingen voor universiteiten in Turkije. ‘Het kan zijn dat politieke onrust en instabiliteit in het land ervoor hebben gezorgd dat studenten minder vertrouwen hebben in een studie aldaar.’