Bijna de helft van studenten heeft studieschuld

'Aan het eind van mijn geld heb ik altijd een stukje maand over', is een gevleugelde uitspraak van Loesje. En dat geldt voor bijna de helft van alle studenten, blijkt uit onderzoek van Nibud. 47 procent kan maandelijks de touwtjes moeilijk aan elkaar knopen. Zij moeten lenen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) of aankloppen…

Maandelijks komt er bij thuiswonende studenten gemiddeld 535 euro binnen en bij uitwonende studenten 915 euro. Dit inkomen bestaat voor het grootste gedeelte uit studiefinanciering. Studeren kost echter meer: thuiswonende studenten geven gemiddeld 603 euro uit en uitwonende studenten 1093 euro. Een op de vijf studenten zegt te lenen omdat het hun leven leuker en relaxter maakt, maar 65 procent zegt niet te kunnen rondkomen als ze geen geld lenen bij DUO. Bijna de helft van alle studenten heeft een studieschuld bij de overheidsinstantie. Per maand lenen ze gemiddeld 365 euro. Wanneer een student vier jaar lang dat bedrag leent, zal zijn of haar schuld, exclusief rente, minimaal uitkomen op 17.500 euro. De gemiddelde schuld van studenten die in 2009 hun studie beëindigden, was in januari 2012 14.450 euro. Pa en ma Ook ouders springen vaak financieel bij. Zes op de tien studenten geeft aan geld te lenen van hun vader en moeder. Het gaat dan vaak om een vast bedrag per maand: gemiddeld 191 euro, maar ouders worden ook ingeschakeld om specifieke kosten voor hun rekening te nemen, voornamelijk het collegegeld, de zorgverzekering en studieboeken. Studenten zijn niet goed op de hoogte van de leenvoorwaarden van DUO, aldus het Nibud. Zo weten ze bijvoorbeeld niet dat je direct rente opbouwt over je lening. Toch vindt ruim twee derde zijn eigen leengedrag wel geheel verantwoord, en maakt de helft van de studenten zich nog niet druk of zij hun lening wel kunnen afbetalen. Wel zeggen ze dat hun leeftijdsgenoten te makkelijk denken over lenen en zich onvoldoende realiseren wat de financiële consequenties op lange termijn zijn.