Bijna 2500 aankomend eerstejaars beginnen aan introductieweek

Met muziek van De Ontzetting en een confettikanon is vanmiddag de vijftigste AID (Annual Introduction Days) ingeluid.
Linda van der Nat

© Guy Ackermans

Het AID-bestuur rekent dit jaar op 2385 AID-lopers, 44 minder dan vorig jaar. Geen record dus, zegt Sophie Visser, ‘maar nog steeds heel veel’. Visser, die vorig jaar in het AID-bestuur zat en nu crew-lid is, ziet veel blije gezichten op de campus. ‘Dat is ook ons doel, iedereen die er is een leuke tijd geven.’

De eerste dag staat in het teken van kennismaken. Met de campus en verschillende Wageningse verenigingen, maar vooral met je AID-groepje. De AID-mentoren bedenken allerlei kennismakingsspelletjes voor hun ‘kindjes’. Bij Sofie Arkink, Annemeijne de Kruijf en Cerena de Vries was er in elk geval een klik. De drie staan in de grote tent te wachten tot de officiële opening en hebben het zichtbaar naar hun zin. ‘Het ziet er nu al leuk uit en het wordt vast nog leuker’, voorspelt Arkink, die Food Technology gaat studeren. De Kruijf, aankomend student International Land & Water Management, kijkt vooral uit naar de kennismaking met de verschillende studentenverenigingen. ‘Ik wil heel graag bij een vereniging maar ik weet nog niet welke. Ik heb goede verhalen gehoord over de pool party van Ceres, dus daar wil ik wel graag heen.’ Alledrie de studentes hebben al een kamer.

© Guy Ackermans

Om iets over 12.00 opent rector magnificus Arthur Mol samen met vice-burgemeester Lara de Brito de vijftigste editie van de Annual Introduction Days. ‘Wageningen is de beste universiteit op het gebied van landbouw, voeding en omgevingswetenschappen. En daar maken jullie nu deel van uit’, aldus Mol, die nogmaals benadrukt hoe kleinschalig de universiteit is, ondanks de groeiende studentenaantallen. Een luid applaus gaat op. Even later knalt het confettikanon en barst de muziek los.

De AID van 2018 is begonnen.