Dier

Bijna 200 onderzoekers van Lelystad naar Wageningen

Aanstaande vrijdag verhuist Livestock Research van Lelystad naar Wageningen. Bijna 200 DLO-onderzoekers komen naar de campus.
Albert Sikkema

Zodiac op de Wageningse campus

De meeste onderzoekers van Livestock Research krijgen een werkplek in Zodiac, thuishaven van de universitaire dieronderzoekers. De DLO onderzoekers die al werkzaam waren in Triton op de campus, zullen ook verhuizen naar Zodiac. Om daar ruimte te maken voor de onderzoekers, verhuizen de leerstoelgroepen Fokkerij en Genetica en Kwantitatieve Veterinaire Epidemiologie uit Zodiac naar Radix. Daar gaan ze samenwonen met genetici van Livestock Research.

Door de dieronderzoekers van DLO en universiteit bij elkaar te zetten, wil de kenniseenheid de samenwerking tussen fundamenteel en toegepast onderzoek versterken. De onderzoekers van Livestock Research krijgen allemaal flexplekken in Zodiac en Radix, zodat ze makkelijk in meerdere projecten kunnen samenwerken.

Ook het dierlijke deel van het Centrum voor Genetische Bronnen Nederland (CGN), dat zich in Lelystad richt op behoud en duurzaam gebruik van genetische diversiteit bij landbouwhuisdieren, komt naar Radix. Dat heeft voordelen, zegt Sipke Joost Hiemstra, clusterleider Dierlijke Genetische Bronnen. ‘Je loopt zo makkelijker even binnen bij CGN Plant om zaken af te stemmen. En ik kijk uit naar intensievere samenwerking met de Wageningse genetici in het Radix.’

Persoonlijk vindt Hiemstra de verhuizing naar Wageningen prima. Hij woont in Amersfoort en woont daardoor voortaan iets dichter bij zijn werk. Voor andere medewerkers, die een huis en schoolgaande kinderen in Lelystad hebben , heeft de verhuizing van het instituut meer gevolgen. Om de samenwerking van Livestock Research met het Centraal Veterinair Instituut (CVI) in Lelystad te borgen zijn er een aantal flexplekken ingericht op het BioScience Centre in Lelystad.

Het personeel verhuist komende week, de laboratoriumfaciliteiten van Livestock Research en het CGN volgen in augustus. In het geval van de genenbank moeten er veel rietjes met sperma van landbouwhuisdieren in vloeibaar stikstof worden verhuisd. Ook enkele moleculaire labs van Livestock Research verhuizen dan van Lelystad naar Radix op de Wageningse campus.

Herman Snoek, projectleider van de verhuizing, spreekt van een complexe operatie, omdat er verschillende verhuisbewegingen tussen meerdere gebouwen moeten worden afgestemd. Volgens planning worden de spullen van het personeel komend weekend verhuisd, zodat alle medewerkers op dinsdag 22 juli op hun nieuwe (flex)werkplek kunnen zitten. Door de verhuizing veranderen ook de postadressen en telefoonnummer – alle medewerkers van Livestock Research krijgen een nieuw Wagenings nummer.