Bewoners Dijkgraaf letten beter op elkaar

Dijkgraafbewoners reageren op de dood van een bewoner in gang 6C. Nu blijkt dat het overlijden van een huisgenoot lang onopgemerkt bleef, vragen sommige flatbewoners zich af of zij voldoende contact hebben met hun buren.

Foto: Joris Schaap

Bart Verschaeren, die twee jaar in Dijkgraaf woont, zegt dat als hij iemand een week niet ziet, hij daarover spreekt met anderen. ‘Dat heb ik altijd gedaan, maar door de huidige gebeurtenissen zal ik dat nog meer doen.’ Een andere Dijkgraafbewoner, Jan de Koeijer, laat weten dat hij ook een huisgenoot heeft die hij nauwelijks ziet (een fenomeen dat bij studenten bekend staat als een “gangspook”). De Koeijer vertelt dat hij en zijn ganggenoten nu wat beter op deze persoon letten.

Vier dagen nadat er een levenloos lichaam werd gevonden in een studentenkamer in Dijkgraaf vertelt Annelies, die al lang in de flat woont, dat dit verhaal nog steeds een veel besproken onderwerp is op haar afdeling. Ze geeft aan dat het haar boos maakt als mensen er grappen over maken op social media. ‘Dit is echt heel erg. Mijn gedachten zijn bij de vrienden en familie van de overledene.’ Annelies vertelt dat ze zelf in een actieve gang woont waar bewoners veel samen doen, maar dat het ook daar voorkomt dat ze een medebewoner soms weken niet zien.

Tu, een promovendus bij Dierwetenschappen, is op 15 oktober in Dijkgraaf komen wonen en was de dag erna getuige van het transport van het lichaam. Ze schrok ervan dat zoiets kan gebeuren. Tu merkte dat andere huisgenoten er minder door waren aangedaan. Mensen die er al langere tijd woonden, vertelden haar dat er elk jaar enkele sterfgevallen zijn in studentenhuizen in Wageningen.

Veel bewoners die Resource sprak in Dijkgraaf vertelden dat de dood van hun flatgenoot niet heel lang onderwerp van gesprek was op hun afdeling. Degenen die tijdens de zelfstudieweek niet in Wageningen waren geweest, wisten vaak nauwelijks wat er eigenlijk was gebeurd. Er werd niet veel over gesproken en er was ook niet veel speculatie over hoe dit kon gebeuren of wat de identiteit was van de overledene.

Eerdere berichten