Betoverende voorzet met Wagenings tintje

Vol bewondering zag hoogleraar Lisette de Groot gisteravond hoe haar dochter een beslissende voorzet gaf in de EK-voetbalwedstrijd van de Oranjedames tegen Engeland. Nu begint de spanning voor de finale.
Stijn van Gils

© Rufus45

Hoe ze zich nu voelt? ‘Nu even moe’. WUR-hoogleraar Lisette de Groot moest na de halve finale nog naar huis, net over de grens in België. ‘Het was een heel stuk rijden vanaf Enschede. Ik lag pas om half vier in bed’, zegt ze met een oververmoeide stem waar blijdschap in doorklinkt.

Gisterenavond was ze erbij; in het station van Enschede waar het Nederlandse vrouwenvoetbalteam met 3-0 van Engeland won. ‘Het was geweldig. Alle wedstrijden waar mijn dochter in speelt zijn spannend. En het wordt steeds spannender.’

Magische voorzet

Haar dochter, Jackie Groenen, maakte de voorzet voor de 1-0. ‘Wow, ik heb vooral vol bewondering gekeken, zo’n mooie voorzet, het was haast iets magisch.’ Ze wil de wedstrijd nog eens terugkijken. Alles nog eens herbeleven, en daarbij de uitslag al weten.

Hoe het komt dat haar dochter zo ver gekomen is op het Europees Kampioenschap? Ze weet het niet. ‘Als ouders hebben we haar wel altijd gestimuleerd. Op school, in sport.’ Voedingsadvies – de Groot is hoogleraar Nutrition and Ageing – gaf ze ook. ‘Ik heb mijn kennis altijd wel gedeeld. Maar, zoals altijd, zijn er vele factoren die een rol spelen.’

Veel tijd om na te genieten heeft De Groot niet. Langzaam kruipen de zenuwen voor de volgende wedstrijd omhoog. Die is komende zondag, dan moeten de Leeuwinnen het in de finale opnemen tegen Denemarken.

Lees ook: