Wetenschap - 1 januari 1970

Bestuursbakken

Ze zuipen benzine en passen niet in een parkeergarage. Maar ze zijn wel groot genoeg voor een heel bestuur en staan garant voor een stijlvolle aankomst. Zo zijn de limousines waarin de besturen van Ceres, KSV en Argo zich naar bijeenkomsten verplaatsen kort te typeren. Decadent?

Klasbak
Studentenvereniging Ceres
Zwarte Cadillac Brougham, 5 liter automaat uit 1987.
Rijdt 1 op 7 op benzine.
Maten: 6.60m lang, 1.86 breed, 1.45 hoog.
Km.stand: 96000 mijl (154 duizend km).
Aankoopprijs: 8300 euro.
Uitgerust met: climate control (voorloper airco), originele radio, zes deuren.

Waarom een limo?
Ceres-president Christiaan van Daalen:
,,Ten eerste passen we alle negen in deze auto. Belangrijkste reden is echter dat je als bestuur feestjes en gala’s afgaat, vaak in stijl gekleed. Dan wil je ook in stijl aankomen en niet in een busje. Deze auto’s zijn op zich redelijk te betalen als je het vergelijkt met de uitstraling die ze hebben. Aan het eind van het bestuursjaar verkopen we hem weer aan een andere studentenvereniging. Je neemt niet de bak van de vorige senaat over. Het is de trots van iedere senaat om een eigen bak te hebben. Deze is bijvoorbeeld iets langer dan die van vorig jaar en motorisch beter. Wij hoeven niet in rokkostuum langs de snelweg aan de kant te staan.’’

Gebruik
Het Ceres-bestuur gaat er twee tot drie keer per maand met zijn allen op stap en soms gaat er een bestuurslid even wat mee ophalen. Van Daalen mag dan tevreden zijn met zijn aankoop, mee naar Groningen gaat hij er niet. ,,Als we daar naar een gala gaan, stap je toch niet voor de deur uit en ik loop liever niet het risico om onderweg naar huis met pech langs te kant van de weg te staan. Dan nemen we wel een busje.’’ Van de negen bestuursleden heeft er één geen rijbewijs. ,,Als we naar een feestje gaan vragen we meestal een eerste- of tweedejaars lid. Het is een eer om het bestuur te mogen rijden.’’

Rijden
,,Het is een fantastische auto om in te rijden, je gaat alsof je in een schuit zit als een streep over de weg. Het hardst dat we er mee hebben gereden is 150, in Nederland. Dan gaat-ie dansend en deinend over de weg.’’

Mankementen
,,De pomp van de stuurbekrachtiging hapert een beetje, waardoor hij soms wat zwaarder stuurt. Bij inparkeren is dat wel lastig.’’ Er zijn net een paar koelvloeistofleidingen vervangen. De middelste deur aan de rechterkant gaat niet open. Van Daalen heeft de sleutels. Samen met bestuurslid Wouter de Wit zorgt hij voor de auto. ,,Wij hebben hem samen gekocht en hebben het meeste aandacht voor de staat van de auto. De rest vindt het prima om er in achterover te leunen.’’ De bestuursbak is in een half jaar twee keer door de wasstraat gegaan.

Interieur
De stoelen zijn comfortabel en hebben geen hoofdsteun. Ze zijn bekleed met een zachte, donkergrijsblauwe stof met ingeweven Cadillac-logo. Het stuur en het dashboard zijn bekleed met notenhoutfineer. Hoewel het bezoek niet was aangekondigd is de auto redelijk schoon van binnen. Op de grond liggen wat papiertjes, binnengelopen bladeren en een paraplu. Rechts voorin een verdwaald bierglas. Er mag in de auto gerookt worden.

Handschoenenvakje
Autopapieren, setje goldkey’s (vier gouden standaardsleutels die op maat gemaakt kunnen worden voor de auto), handleiding in blauwlederen hoes.


Grafbak
KSV Sint Franciscus Xaverius.
Zwarte Cadillac Fleetwood Brougham automaat uit 1985.
Rijdt 1 op 9 op benzine.
Formaat: zie Ceres
Aankoopprijs: ’gaat u geen bal aan’
Km.stand: 99768 mijl (160 duizend km)
Bijzonderheden: 10-cd wisselaar, extra boxen (Red Alert), rekje voor tv, trekhaak, vier deuren.

Waarom een limo?
Bestuurslid en bakbeheerder Pieter van Midwoud: ,,Het is leuk om in zo’n auto te rijden, maar verder heb je als verenigingsbestuurder belangrijker dingen te doen. Het is wel veel leuker dan een busje. Het is het eerste grote ding dat je koopt als bestuur. Het geeft ook een goed gevoel als je er met z’n allen in zit. Het is goed voor de onderlinge banden. Je hebt er veel lol van.’’

gebruik
Vijf van de zeven bestuursleden hebben een rijbewijs. ,,Ieder bestuurslid mag er mee rijden. Er is eens iemand met de bak naar zijn meest suffe oom geweest en naar het ziekenhuis bij het trekken van de verstandskies.’’ Meestal wordt hij gebruikt voor bezoek aan congressen, bijeenkomsten en gala’s. Ook het KSV-bestuur prefereert een eerste- of tweedejaars lid als chauffeur. De auto staat in de eigen garage, aan de achterkant van het KSV-gebouw.

Rijden
,,Met deze auto moet je de bochten wat ruimer nemen. Parkeergarages zijn een ramp. De bochten zijn veel te klein.’’ Doordat er niet meer de originele maar een wat lichtere motor in zit trekt hij iets minder hard op, maar hij rijdt wel iets zuiniger.

Pech
,,Onze eerste reis was naar een IQ-quiz in Groningen. Op de snelweg op de terugweg begon de auto een raar geluid te maken. We zochten een parkeerplaats op. De elektra bleek niet meer te werken. Iedereen was erg dronken. Wegenwacht gebeld. Waar staan jullie dan: bij hectoliter paaltje zoveel. Onze chauffeur wilde toen we strandden ook wel een biertje. De meeste mensen zijn in het volgbusje naar huis gegaan en de chauffeur en ik hebben wat Snickers en dergelijk gekocht bij de benzinepomp en zijn in afwachting van de Wegenwacht gaan slapen. Het moet voor die man een raar gezicht zijn geweest, want overal in de auto lagen bierflesjes. Uiteindelijk bleek de V-snaar tussen motor en dynamo geknapt.’’ De bak lekt verder wat koelvloeistof en olie en er zat al bij aankoop een deukje linksvoor. Verder zijn in november bij de Bavaria studentendagen de Cadillac-ster, strips van motorkap en achterruit en de nummerborden van de auto gejat.

Interieur
De stoelen hebben een lederen bekleding en de middenbank staat achterstevoren. Overal zit het Cadillac-merk op. Er hangt een luchtverfrisser. ,,Hij gaat erg stinken als je in de bak hebt zitten borrelen.’’ Eén bestuurslid rookt maar mag dat niet in de auto. In de asbak zitten kroonkurken. Verder hangen er openers aan haakje en ligt er op de grond een verdwaald flesje. ‘’Rechts achterin heb je meeste last van getril van de Red alert.’’ Er is nog niet in de auto gekotst. Eén keer scheelde het maar weinig. ,,De deur was net op tijd open’’, weet dader Van Midwoud.

Filmsterrenauto
Studentenroeivereniging Argo
Parelmoerwitte Lincoln town car uit 1984
Rijdt 1 op 5 op benzine.
Met 6.85m lang, 1.95m breed, 1.53 grootste en langste van de drie.
Aankoopprijs: 'We hopen hem voor tegen de tienduizend euro te kunnen verkopen, maar voor het zelfde geld zet iemand hem tegen een boom’
Km.stand: 49.890 mijl, maar hij is het klokje rond geweest, dus 240 duizend km.
Uitgerust met: tv en dvd-speler, dakraam, groen klompje in plaats van Lincoln-ster voorop, vier deuren.

Waarom een limo?
Argo-voorzitter Wanne Kromdijk: ,,Je moet er negen man in kunnen stoppen en je wilt toch de mooiste auto hebben. Hier straalt de decadentie vanaf en dat is best leuk als je in het bestuur zit. We hebben uiteindelijk voor deze gekozen, omdat we het wel een prettig idee vonden om niet rond te hoeven rijden in een grafbak waarin veel traantjes zijn geplengd. Deze is gebruikt door een Amerikaans muziekbedrijf dat er vanaf Schiphol artiesten mee rondreed door Europa. Het verhaal gaat dat Michael Jackson er nog eens in gezeten heeft. Henk Wijngaard in ieder geval wel. De achterbank komt uit een oude limo van Jovink en de Voederbietels.''

Gebruik
Ze rijden er mee naar roeiwedstrijden, vergaderingen, bijeenkomsten en gala’s, ware het niet dat dat er nog niet van gekomen is. Verder gaan mensen er wel eens mee naar huis. Alle acht bestuursleden hebben een rijbewijs. Naar wedstrijden rijden ze altijd zelf, maar bij andere gelegenheden regelen ze een chauffeur. Dat kan in principe ieder Argo-lid zijn dat nuchter kan blijven.

Rijden
Bestuurslid Corstiaen Versteegh: ,,Je trekt er bij het optrekken menig auto uit. Hij deint nogal, maar niemand is wagenziek geworden.’’ Secretaris Rob Djiker heeft laatst een boete voor te hard rijden gekregen, hij reed 60 waar 50 was toegestaan.

Pech
Vorige week toen ze uit Enschede terugkwamen hebben ze de auto achter moeten laten met een kapotte dynamo, maar dat is weer gerepareerd. Verder zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag, tijdens een bezoek van een Rotterdamse roeivereniging, de velgen blauw gespoten. Versteegh: ,,Dat is geen studentengrap meer maar gewoon vandalisme. Dat doe je niet. Het is uitermate knorrig.’’ De antenne, die op de achterklep staat, halen ze er vaak af als ze de auto ergens achter laten. ,,Hij is nogal sloopgevoelig’’, aldus Kromdijk. De Lincoln-ster aan de voorkant is er een keer in de eigen loods af gesloopt. Nu zit er een groen klompje op. ,,Past goed bij ons boerenimago,’’ grapt de voorzitter.

Interieur
De stoelen zijn bekleed met een antracietkleurige, veloursachtige stof. De middelste bank staat achterstevoren. Onder deze bank een laatje met houten frontje met daarin een panty (Versteegh: ‘voor de dames’), twee afstandsbedieningen en de dvd 'A Perfect Storm' (Versteegh: ‘was niks aan’). Daarnaast een klepkastje met de dvd-speler. Halverwege de linkerwand zitten een radio, een paneel voor de luchtverversing dat het niet meer doet en een 9 inch tv beeldbuis. ,,We kunnen Nederland 1, 2 en 3 ontvangen. Maar we kijken weinig. Met elkaar praten is leuker’’, meldt Versteegh. ,,Of we liggen nog te slapen, als we ’s ochtends naar een wedstrijd moeten’’, vertelt Hoogstraten. Halverwege de rechterwand zitten achter een houten schuifwandje de overblijfselen van de minibar, inclusief douchekop met knopjes voor de postmix, en wat plastic bierglazen.

Handschoenenvakje
Boekje om kilometerstanden in op te schrijven en een beestje dat naar appel geurt. ‘’We wilden de auto laten stinken maar dit werkte niet genoeg’’, verklaart Versteegh.

Yvonne de Hilster

Re:ageer