Het echte werk
Studentenleven

‘Best awkward, met een collega in de sauna’

Wie? Eva van Schijndel, masterstudent Strategic communicationWat? Zes maanden stage bij het Arctic CentreWaar? Rovaniemi, Finland
Milou van der Horst

‘Mijn passie ligt bij de Arctische gebieden en ik wil daar na mijn afstuderen ook iets mee doen. Mijn stage was heel handig om inzicht te krijgen in wat er speelt en wie er in dat onderzoekswereldje zitten. In het begin was er wel verwarring over wat ik zou gaan doen. Ik wilde niet alleen maar bedrijfscommunicatie doen. Zodoende heb ik geregeld dat ik ook onderzoek mocht doen.

Sauna

Ik heb meegeholpen met een onderzoek over de strategische inzet van cultuur door de Sami, de rendierhoeders van Lapland. In Finland is er een Sami-elite ontstaan die beslist wie er wel en niet Sami zijn. We hebben voor het onderzoek documentatie gebruikt van mijn collega, die niet erkend wordt als Sami. Hij heeft zijn proces om die status te krijgen gedocumenteerd. Dat was heel interessant en spannend, want het is een heel persoonlijke ervaring en dan ben jij toch de buitenlander.

Hoewel Finland bij Europa hoort, waren er veel cultuurverschillen. De Finnen zijn heel erg op zichzelf. Iedereen werkt daar in eigen kantoortjes en communicatie vindt plaats via de e-mail. Ze zijn erg verlegen, maar als je eenmaal tot een Fin bent doorgedrongen, zijn ze heel open en familiair, en word je ook meteen gevraagd om op de kinderen te passen. Ik merkte dat de Finnen opener worden in de sauna. Ik ging ervan uit dat je er om de beurt in ging, en het was toch enigszins awkward om daar met een collega te zitten, al helemaal omdat je elkaar slaat met berkentakken om de doorbloeding te stimuleren. Je persoonlijke ruimte is op zo’n moment wel verdwenen. Maar als je ziet dat mensen het waarderen als je daarin meegaat, dan stap je heel makkelijk over culturele grenzen heen.

Praktische kledingstijl

Het leuke aan Scandinavië vind ik dat de elementen zo sterk zijn dat ze jouw leven bepalen. Ik moest leren onopgemaakt de deur uit te gaan, want je wimpers bevriezen ook en door de warmte van een gebouw smelt alle make-up van je gezicht. Daarnaast moet je je op je werk omkleden, want je kan niet bij min 32 in je dunne rokje rondlopen. De meeste mensen zitten gewoon in hun Noorse trui en hun laarzen op het werk. Later heb ik deze informele en vooral praktische kledingstijl overgenomen.

Soms moet je hard vallen om iets te leren. Ik ben tegen persoonlijk dingen aangelopen, zoals assertiviteit en grenzen stellen. Omdat er geen duidelijke opdracht was en verwarring over mijn studie, moest ik continu vragen wat ik kon doen, en na zes maanden ben je gewoon doodmoe. Het aanpassen aan een andere cultuur kost veel energie en dat gaat ten koste van mijn prestatie. Een avontuurlijk karakter is daarom zowel een sterkte als een zwakte. Avontuur is voor mij me niet voorbereiden en niks plannen, maar ik heb nu de waarde ingezien van verwachtingen vastleggen, voorbereiding, de tijd nemen om te wennen en dingen te regelen. Niet alles tegelijk willen doen.’